PvdA/GroenLinks vindt dat er veel te weinig starterswoningen en betaalbare huurwoningen zijn in Koggenland. De gemeente heeft een eigen woningbedrijf om dit te regelen. Het geld van het woningbedrijf is de laatste jaren ingezet om het gat in de begroting mee te dichten. Dat kan niet waar zijn en dat zien wij graag anders! De cijfers: onze gemeente wil dat 10% van de nieuwe woningen bestaat uit sociale woningbouw. Dat zijn maar 40 woningen in 4 jaar tijd. Dus 10 woningen per jaar voor jongeren of mensen met een kleine beurs. Zo wordt de wachttijd niet korter. PvdA/GroenLinks vindt dat minstens 20% van alle nieuwbouw moet bestaan uit betaalbare huurwoningen. En met een eigen woningbedrijf is dat mogelijk.

De bestaande huurwoningen moeten snel energiezuiniger en duurzamer worden. Er zijn miljoenen gereserveerd voor de verduurzaming maar de concrete aanpak blijft uit. Isolatie, panelen en combi cv-ketels hoeven niet te wachten. De huurders zouden blij zijn met wat meer tempo. Daarnaast scheelt dit flink op de energierekening.

Een tweede en derde Knarrenhof willen we ook realiseren, o.a. in Berkhout. Dat biedt kansen op doorstroming. Daarnaast willen we dat er snel locaties worden aangewezen voor tiny houses en startershuisvesting.

Voor veel mensen blijft een koophuis niet haalbaar. Daarom vinden wij dat de gemeente meer moet doen op het gebied van wonen. Wil jij dit ook? Stem 14, 15 of 16 maart op lijst 4, PvdA/Groenlinks. Het is tijd voor verandering.