Naar aanleiding van het ernstige ongeval met een jonge fietser in Berkhout dinsdag jl. wil PvdA/GroenLinks Koggenland een aantal vragen stellen.

Wat eraan vooraf ging: 

In 2019 is er een bijeenkomst geweest in de Ridder in Berkhout om te praten over de verkeerssituatie in Berkhout.

Er zijn een aantal verbeterpunten aangedragen door diverse partijen, deze zijn allemaal afgewezen ondanks dat er bij de meeste aanwezigen grote ongerustheid was over de verkeersveiligheid in Berkhout, in het bijzonder voor de kwetsbare verkeersdeelnemers.

De wethouder werd bij gestaan door een verkeersspecialist van de politie, die vooral aangaf wat niet kon, zijn advies kwam erop neer dat de snelheid het beste gereduceerd kon worden door bewoners die op de fietsstroken parkeren en verder raadde hij aan om als fietser vooral breeduit te fietsen zodat het autoverkeer erachter moet blijven.

PvdA/GL heeft eerder al aangegeven dat Berkhout als doorgaande route wordt gebruikt door sluipverkeer naar Hoorn om een aantal verkeerslichten te vermijden. Dit zowel via de afslag op het Braken als via de parallelweg langs de Jaagweg die sinds de herinrichting van de provinciale weg toegankelijk is voor snelverkeer vanuit de Beemster. 

De aanleg van de nieuwe provinciale wegen zou de lintdorpen juist moeten ontlasten. PvdA/GL heeft in 2019 een aantal keer contact opgenomen met de gemeente om een extra advies te verkrijgen van een onafhankelijk instituut (CROW). We dachten dat hier gehoor aan gegeven zou worden. Helaas werd dit ondanks dat inwoners van Berkhout hier zeer positief over waren, door de gemeente afgeblazen omdat het advies van de verkeersspecialist afdoende zou zijn. 

Vragen

PvdA/GL heeft de volgende vragen over de ontstane situatie en de noodzakelijke maatregelen die nodig zijn voor de toekomst:

1: Welke maatregelen worden er genomen om het sluipverkeer door Berkhout tijdens te spits te ontmoedigen of te voorkomen?

2:  Welke maatregelen worden er genomen om kwetsbare weggebruikers te beschermen in Berkhout, bijvoorbeeld meer ruimte geven op de weg door brede fietsstroken, een fietsstraat ter hoogte van het dorpscentrum, obstakels voor snel verkeer en vrije doorgang voor langzaam verkeer enz?

3. Welke maatregelen worden er genomen om de snelheid van snelverkeer terug te dringen?

4. wordt er na deze droevige gebeurtenis alsnog advies gevraagd aan een onafhankelijk instituut over de verkeerssituatie?

5. op welke wijze worden de inwoners betrokken?

Bericht in NHD 17 maart 2020