Hoeveel ongelukken moeten er nog gebeuren in Koggenland voordat er maatregelen genomen worden om de kwetsbare weggebruikers in Koggenland te beschermen. Daarom doet  PvdA/GroenLinks Koggenland weer een beroep op de raad om in gesprek te gaan over de gevaarlijke verkeerssituaties in Koggenland. In de afgelopen maanden zijn in Koggenland meerdere ongelukken met kwetsbare verkeersdeelnemers gebeurd. Het laatste trieste voorbeeld op 7 mei jl. in Berkhout  waar en fietser door een busje werd aangereden, tijdens een inhaalmanoeuvre. 

Door een aantal veranderingen in en op het wegennetwerk wordt ruim baan gegeven aan snelverkeer maar komen wandelaars en fietsers er bekaaid vanaf. De veilige fietspaden langs de Jaagweg en de Braken zijn vervangen voor parallelwegen waar snelverkeer ook toegang heeft, dit in tegenstelling tot de beloofde parallelweg voor fietsers en landbouwverkeer. Het beweegbare obstakel op de Lijsbeth Thijsweg is vervangen voor een obstakel waar iedere normale auto overheen kan rijden. En de parallelweg langs de Jaagweg, toegankelijk vanuit de Beemster, voedt het sluipverkeer door Berkhout en de Lijsbeth Thijsweg. 

Het verwachte positieve effect, van de betere doorstroming op het sluipverkeer richting Hoorn, in de lint dorpen Spierdijk/Bobeldijk is een farce. Verder is er een trend om fietsstroken en 30 km zones niet meer zichtbaar aan te brengen op het wegdek. En obstakels op de weg te maken waarbij fietsers en voetgangers geen vrije doorgang hebben en dus in de knel komen. Daarnaast zijn en worden er nieuwe wijken aangelegd in Koggenland waarbij de verkeersdruk verhoogt maar de ruimte op de weg hetzelfde blijft. Naar aanleiding van het ongeluk in Berkhout heeft PvdA/GroenLinks Koggenland vragen gesteld. 

Het antwoord van de wethouder was dat het ongeluk berust op menselijk falen en menselijk gedrag. Verder wordt gesteld dat een bredere suggestiestrook, een smallere of helemaal geen suggestiestrook geen enkele invloed hebben gehad op dit ongeval. Een bijzondere zienswijze. Inderdaad ieder ongeval berust op menselijk gedrag en menselijk falen. Er zijn meerdere goede voorbeelden in de omliggende gemeenten die juist aantonen dat je met een andere indeling en ruimte verdeling op de weg wel degelijk menselijk gedrag en menselijk falen kunt beïnvloeden en dus de veiligheid voor met name kwetsbare verkeersdeelnemers aanzienlijk kunt verbeteren. 

PvdA/GroenLinks Koggenland vraagt met klem aan haar mede raadsleden om in een gesprek met belanghebbenden (Bewoners, Veilig Verkeer NL, CROW, politie, provincie) te praten over de verkeerscirculatie en de verkeersveiligheid in Koggenland. Alleen op die manier denken we dat het college in gaat zien dat de verkeersveiligheid ernstig tanende is. En dat er nieuwe maatregelen genomen moet worden. Ook wil onze partij in datzelfde gesprek aandacht vragen voor de geluidsoverlast die ervaren wordt.

Karin Rietveld

PS. We dienden op 28 april 2020 al onderstaand gespreksverzoek in.

VERZOEK VOOR HET GESPREK

Aan:         Agendacommissie 

Van:        mw. S. Borgers (PvdA/GL) 

Datum:         28 april 2020

Onderwerp:     verkeerscirculatie KL

Agendapunt:    Agendering voor Het Gesprek

Op 27 april heeft de raad, voor de tweede keer (ook in 2019),  een brief ontvangen van een aantal ongeruste bewoners van Berkhout over de onveilige verkeerssituatie op de Dorpsweg waar onlangs  een ernstig verkeersongeval heeft plaatsgevonden. En inmiddels, op 7 mei, opnieuw een ongeval met een fietser. Hierover heeft PvdA/GroenLinks op 15 maart vragen gesteld, die nog niet beantwoord zijn, en heeft daarop het volgende antwoord ontvangen dat aangaande het onderzoek van de politie er nog geen reactie op deze vragen gegeven kan worden. Tussentijds heeft PvdA/GroenLinks het volgende bericht ontvangen op 9/4: 

“er worden geen feiten verwacht die de toedracht van het ongeluk in april die deze toedracht kunnen veranderen. De oorzaak is…menselijk falen van zowel de fietser(s) als de buschauffeur; de fietsers reden met 3 naast elkaar en de buschauffeur had moeten (in)zien dat hij daar, en op dat moment, de fietsers niet kon inhalen. De fietser kreeg een behoorlijke klap van de rechter buitenspiegel van de bus en viel. Helaas kwam ze daarbij met haar onderlichaam in de baan van de rechterachterwielen terecht en liep daardoor zwaar letsel op. Een bredere suggestiestrook, een smallere of helemaal geen suggestiestrook hadden geen enkele invloed gehad op dit ongeval. Dit heeft alles te maken met menselijk gedrag”. 

In december 2019 heeft het merendeel van de raad een brandbrief gestuurd aan het college over de onveilige verkeerssituatie van de Leet – Zuid-Spierdijkerweg. Waar meerdere verkeersincidenten hadden plaatsgevonden, met laatstelijk een ernstig voorval.

Onder de bewoners van Koggenland wordt wel vaker gesproken over verkeerssituaties die veranderd zijn door nieuwe bewoning (Buitenplaats/de Tuinen), meer schoolverkeer of weggebruikers die meer/minder gebruik maken van bepaalde wegen dan voorheen. 

Het voorstel van PvdA/GL is om in een gesprek met belanghebbenden (Veilig Verkeer Nland, CROW, politie, provincie) te praten over de verkeerscirculatie, verkeersveiligheid , de veranderingen op een aantal locaties en de gebruikers aan het wegverkeer in Koggenland. We hebben begrepen dat de provincie momenteel onderzoek doet naar de verkeersveiligheid van Koggenland, graag betrekken we deze hierbij.