We gaan dit jaar knallen…jarenlang is het bestuur van Koggenland vertegenwoordigd geweest door aards conservatieven bestuurders die aan de leiband van investeerders en grotere gemeenten heeft meegelopen. Daar plukken we nog steeds de vruchten van.

Een goed voorbeeld is de Biovergister in Hensbroek. Met de dollartekens in hun ogen hebben de VVD en CDA destijds gekozen voor een investeerder die akelig goed misbruik wist te maken van de duurzame subsidiestromen van de provincie. Toen PvdA/GroenLinks eiste dat er handhavend opgetreden moest worden en de bewoners serieus behandeld …..werden er maatregelen genomen…. die klaarblijkelijk veroorzaakten dat het bedrijf, die jarenlang zijn goddelijke gang kon gaan, niet meer kon renderen aangezien hij zijn tonnages  afvalstoffen uit Polen en Duitsland niet zomaar kon transporteren.

Zo verging het ook de gesloten jeugdzorg van Parlan. Door de aanbesteding van 18 noordhollandse gemeenten zou de gesloten jeugdzorg van Westfriesland spotgoedkoop worden en is er straks geen jongere meer die van deze zorg gebruik hoeft te maken want de nieuwe aanbieder gaat voor een nieuwe aanpak. zal het zo zijn dat er hele andere en nieuwe jongeren geboren worden de komende jaren, die zichzelf en anderen niks aan gaan doen, waardoor we deze jeugdzorg ook echt niet meer nodig hebben. Hou toch op!

Dan de Markermeerdijk. Volgens het college van Koggenland heeft het hoogheemraadschap het bij het rechte eind hoe de versterkingsopgave van onze mooie monumentale dijk moet worden aangepakt. Ach, dat er een astronaut  en een aantal stichtingen, verenigingen en bewoners daar anders over denken maakt het even wat lastig, maar verder gaan we gewoon door met wat we als overheid hebben bedacht.

Nee hoor,zei de wethouder nog , we hoeven echt geen bewonerspanel of werkgroep in te stellen om te weten wat er speelt bij de mensen in Koggenland. We zorgen er wel voor dat het contact goed blijft.

Goh inderdaad zeg, wij van de PvdA/GroenLinks zien echt dat dit college van de betrokkenheid is, want zelfs bij de aanvraag van onze grootleverancier in stroom het NUON, vertelde dat de bewoners betrokken waren. Helaas dachten de bewoners van Oudendijk daar heel anders over en vrezen ze nog steeds dat deze gemeente gewoon doorgaat met het in hun achtertuin aanleggen van een zee aan zonnepanelen.

We zullen straks zien bij de verkiezingen of onze inwoners zo graag in een gemeente willen wonen met een conservatief bestuur, die ons niet serieus wil nemen en hun oren laat hangen naar de investeerders, leveranciers van het grote geld.

Wij denken van niet. De kiezer gaat beslissen voor een nieuwe beweging. Eentje waar ruimte is voor andersdenkenden. Die ons leefmilieu en het welzijn van mensen, haar inwoners van groot belang vindt.

GroenLinks wordt de partij die het grootste gaat worden in Noord Holland en zal groeien met velen zetels. Andere partijen zullen hun verlies moeten nemen. Vooral het CDA zal merken dat de kiezer wat anders wil. Ook in Koggenland.

We zullen de grootste in de eerste kamer worden, we zullen de grootste in de staten zijn.

Het komend jaar zetten we ons in op:

1. het afschaffen van achterkamertjes politiek in Koggenland met de groot leveranciers. We willen openheid en transparantie naar raad en inwoners, zodat we weten op grond waarvan keuzes worden gemaakt.
  2. Het klimaatdebat zal met nog meer vasthoudendheid worden gevoerd. Laten we een eigentijds klimaatakkoord voor Koggenland maken.
  3. We gaan voor de versnelling in de energie transitie, waarbij Distriport een icoonproject kan zijn voor innovatieve maatregelen,
  4. we zetten in op goed openbaar vervoer van ons buitengebied,
  5. we voorkomen dat de parallelweg van de Braken een racebaan wordt.

De komende maanden gaat het campagneteam wat het afgelopen jaar zo hard heeft gewerkt voor onze drie zetels weer aan de slag. We gaan weer langs de deuren en komen weer op bezoek. Het nieuwste idee is onze kantine tour, een tour langs de sportkantines.  Kom en doe met ons mee, ga een gesprekje aan met de sporters over onze successen en actiepunten voor het komend jaar….en start ook eens het gesprek dat het best raar is om na het sporten je vol te gieten aan de bar.

We hebben niet alleen de provinciale verkiezingen. Ook de waterschapsverkiezingen staan voor de deur. Met velen andere GroenLinksers uit de regio staan we op de lijst van WaterNatuurlijk.  In het hoogheemraadschap zullen wij ervoor zorgen dat we de juiste besluiten nemen tegen de verdroging, bodemdaling, hitte in de stad, bescherming van het waterrijke landschap en het schone water in sloten en beken. Stem op onze fractievoorzitter, Lijst 3 plaats 3 voor Water Natuurlijk en doe mee aan de Klimaatmars op 10 maart.

We houden jullie weer op de hoogte met FB, Website en Twitter

Saskia Borgers http://www.saskiaborgers.nl