Wij letten op de verkeersveiligheid

Op verzoek van onze partij werd het onderwerp verkeersveiligheid behandeld in een informatie bijeenkomst voor de raad op 23 juni achter gesloten deuren. In die bijeenkomst werden de verkeerssituaties die we hadden aangemerkt als onveilig behandeld. De verkeerslocaties die wij vooral voor langzaam rijdend verkeer onveilig vinden hebben we op tafel gelegd:

  • Zuid Spierdijkerweg – de Leet
  • De Tuinen – Ursem
  • Bobeldijk
  • Berkhout – dorpsweg
  • Obstakel Liesbeth Tijsweg
  • De Goorn – ontsluiting nieuwbouw
  • Scharwoude – de doorgangsweg
  • Kruising de Goorn/dwingel

De portefeuillehouder heeft n.a.v. deze informatie avond toegezegd dat zij een risico analyse zal laten uitvoeren en met een uitvoeringsprogramma komt in het derde kwartaal van dit jaar, ze heeft eveneens toegezegd dat zij de inwoners zal betrekken bij het nemen van maatregelen. Tevens had ze al eerder toegezegd voor de verkeerssituatie zuid-spierdijkerweg / de Leet dat ze op kort termijn met een second opinion zou komen, en legde op verzoek van de raad weer de verkeersdrempels neer en plaatste opnieuw het stoplicht.

De door ons ingediende motie was bedoeld om datgene wat was toegezegd in de informatie avond, die achter de schermen plaatsvond, in de raad te bevestigen zodat inwoners weten dat wij op het vinkentouw zitten om de onveilige verkeerssituaties in Koggenland aan te pakken. Uit het onderzoeksrapport van de provincie bleek overigens dat vooral op de 50km wegen de meeste overtredingen worden begaan.

Update 7 juli 2020, stukje uit het NHD.

No tags for this post.

Geld voor de Jeugdzorg moet naar de zorg

En niet besteden aan de administratieve lasten

De conclusies en aanbevelingen van het rekenkamer rapport geven goede adviezen hoe we meer greep krijgen op de te maken en gemaakte kosten  in de jeugdzorg. De overschrijding van de begroting 2019 was 2.2 miljoen, door de kosten in de jeugdzorg. Deels kwam de dekking uit de algemene reserve en de begrotingsruimte.

Iedere Koggenlandse inwoner betaalt aan de jeugdzorg een bedrag van 206 euro. Een substantieel bedrag. De toename van de kosten zijn van 2017 naar 2018 naar meer dan 20 procent opgelopen. Sommigen jeugdigen ontvingen zorg tussen de 60.000 tot 142.000 euro – de top 10 van Koggenland.

We zijn blij dat de rekenkamer de vinger op de zere plek legt aangezien de gemeente tot op heden niet ingegaan is op toekomstige ontwikkelingen in de jeugdzorg voor de periode 2021-2023, geen extra middelen heeft opgenomen om die zorg te betalen en er ook geen voorstellen zijn gedaan in de kadernota om te komen met voorstellen om de kosten te beperken ofwel initiatieven te nemen en ruimte te maken voor de jeugdzorg middels bezuinigingen en taakstelling elders, waaronder de verhoging van de OZB.

In 2021 komt er een nieuwe inkoopstrategie waarbij resultaat gestuurd werken uitgangspunt is. PvdA/GL wil graag actief betrokken worden bij de uitgangspunten en kaders van die nieuwe inkoopstrategie, en de verordening die de raad ooit vaststelde ernaast leggen of datgene wat is afgesproken ook daadwerkelijk gebeurd.

Tevens komt er een bovenregionaal masterplan voor de specialistische jeugdzorg Noord-Holland. PvdA/GL heeft hierover vragen gesteld  en doet het verzoek dat de raad actief betrokken wordt , net zoals de gemeente Hollands Kroon en de gemeente Schagen hebben afgesproken met hun raden. We wensen dat dit actief gebeurd en niet zoals de gemeente aangeeft dat de raad enkel via raadsbrieven wordt geïnformeerd. 

Eén van de uitgangspunten van het masterplan is dat er meer uniformering en vereenvoudiging op het terrein van inkoop, rapportage en verantwoording zal plaatsvinden. 

Aangezien de aanbevelingen  voor het onderzoek van de rekenkamer zich richt op het verkrijgen van inzicht in de lokale financiële situatie, verklaringen voor de kostenoverschrijdingen, beïnvloedbare factoren en oorzaken die mogelijk hun oorsprong hebben in beleid en/of uitvoering. Zien wij onze motie ook in dit licht.

PvdA/GroenLinks heeft samen met SP en PvdD en verschillende lokale partijen uit heel noord holland noord met enige regelmaat gesprekken met jeugdzorgaanbieders uit de provincie

In al die gesprekken komt steeds 1 groot knelpunt naar voren, waar wij als gemeenten echt zelf voor verantwoordelijk zijn. Dat is de enorme stijging in administratieve lastendruk die gepaard is gegaan met de decentralisatie.

Immers elke gemeente bedenkt zijn eigen spelregels en stelt zijn eigen eisen aan monitoring en verantwoording. Deze couleur locale maakt ook dat zorgaanbieders die kinderen uit meer dan 1 gemeente helpen , voor elk kind andere formulieren moeten invullen om een beschikking te krijgen en, bij wijze van spreken, voor elke euro die zij verantwoorden net even andere gegevens moeten aanleveren, afhankelijk waar dit kind vandaan komt.

Nu hebben we niet de illusie dat dit probleem met een enkele motie oplossen, en weten wij dat er binnen de regio West-Friesland al veel gedaan wordt om processen en vereisten op elkaar af te stemmen. Maar toch is de administratieve druk nog altijd hoog en wordt er, voor zover wij dat kunnen beoordelen, nauwelijks over de grenzen van onze regio heen gekeken, behalve voor die vormen van zorg die wij bovenregionaal inkopen. Maar in de uitvoering blijft iedere gemeente zijn eigen papierwerk vragen.

Nadat een inkoopprocedure afgerond is, wordt met iedere gemeente apart een contract afgesloten. En komt elke gemeente met op zich heel redelijk, maar alles bij elkaar vooral ook heel veel, verzoeken om monitorings- en verantwoordingsinformatie

Vandaar dat wij,  met de collega’s in de 17 andere gemeenten in Noord Holland Noord gemeend hebben hier een duidelijk gezamenlijk signaal over af te moeten geven, middels deze motie, zodat we nu concreet al wat kunnen doen met de aanbevelingen uit het rapport.

Ook aandacht in het NHD voor dit onderwerp

Weer een groot ongeluk op zuid Spierdijk, college doe er wat aan.

Een paar weken lagen ze er, de drempels die, de snelheid zouden remmen en de veranderde voorrangssituatie zouden markeren. Daarna werd het weer een zwarte grote open kruising, waar het niet duidelijk is wie er  voorrang heeft.

Talloze onderzoeken hebben uitgewezen dat het veranderen van gewoontes langer duurt dan een paar weken. Nog meer onderzoeken hebben aangetoond dat je het gedrag van weggebruikers positief kunt beïnvloeden met wegmeubilair, tekens op de weg, kleuren enz. Vele voorstellen zijn aangedragen, maak het fietspad weer vertrouwd roze, zet bliksemschichten op de weg, drempels, knipperlichten. Zelfs de suggestie breng de kruising weer terug in de oude staat. Niets is overgenomen, ondanks vele meldingen van gevaarlijke situaties en bijna ongelukken. Klaarblijkelijk moeten er tal van ernstige ongeluk gebeuren om een aantal, wat later bleek,  tijdelijke maatregelen te forceren. Moet er dan weer een ernstig ongeluk gebeuren om weer een tijdelijk maatregel te nemen ?

Nu is er weer een ernstig ongeluk gebeurd op de kruising de Leet / Zuid Spierdijkereweg. Een auto vloog door de lucht en belandde  in een tuin. De ambulance en politie kwamen met loeiende sirene aanrijden. Veel schade en menselijk leed. Getuigen kwamen geschokt en bibberend thuis. De maat is vol. Wij, van PvdA/GL, eisen maatregelen en wel direct. Die drempels liggen vast nog ergens in de opslag en de gaten zitten nog in het asfalt.

Start met  een grondig onafhankelijk onderzoek naar de gang van zaken rond deze kruising en een herinrichting in overleg met de bewoners van de wijk Burghtlanden en onafhankelijke experts. Het is tijd voor blijvende en echte oplossingen.

Karin Rietveld

PS.

We dienden ook deze motie in.

We schreven reeds meerdere malen over verkeersveiligheid:

Gesprek over verkeerscirculatie Koggenland

Op verzoek van PvdA/GroenLinks zal er op 23 juni gesproken worden over de verkeerscirculatie/veiligheid in Koggenland. Hieraan voorafgaand is er input vanuit de inwoners nodig voor het bespreken van de verkeersknelpunten. Graag horen we van jullie welke dit zijn voor 15 juni. De locaties die wij inmiddels hebben verzameld zijn:

  • Bobeldijk: de 30 km zone, landbouwverkeer, de chicanes, verkeersveiligheid voor fietsers
  • Berkhout – Dorpsweg: fietsveiligheid, de stippellijn wat geen fietspad is, sluipverkeer, verkeerssnelheid, de chicanes
  • Afrit A7 richting Scharwoude: meer sluipverkeer door verandering van verkeerssituatie afrit
  • Ontsluiting Buitenplaats
  • de Leet-Zuid Spierdijkerweg: nieuwe verkeerssituatie
  • Ontsluiting de Tuinen: via de langzaamverkeerswegen
  • Ontsluiting CPO Spierdijk

Graag horen we ook over andere onveilige situaties in de gemeente. Dit kan via ons contactformulier of door onder dit bericht te reageren.

Aanleiding

Op 27 april heeft de raad, voor de tweede keer (ook in 2019), een brief ontvangen van een aantal ongeruste bewoners van Berkhout over de onveilige verkeerssituatie op de Dorpsweg waar onlangs een ernstig verkeersongeval heeft plaatsgevonden. En inmiddels, op 7 mei, opnieuw een ongeval met een fietser. Hierover heeft PvdA/GroenLinks op 15 maart vragen gesteld, die nog niet beantwoord zijn, en heeft daarop het volgende antwoord ontvangen dat aangaande het onderzoek van de politie er nog geen reactie op deze vragen gegeven kan worden. Tussentijds heeft PvdA/GroenLinks het volgende bericht ontvangen op 9 april:


“er worden geen feiten verwacht die de toedracht van het ongeluk in april die deze toedracht kunnen veranderen. De oorzaak is…menselijk falen van zowel de fietser(s) als de buschauffeur; de fietsers reden met 3 naast elkaar en de buschauffeur had moeten (in)zien dat hij daar, en op dat moment, de fietsers niet kon inhalen. De fietser kreeg een behoorlijke klap van de rechter buitenspiegel van de bus en viel. Helaas kwam ze daarbij met haar onderlichaam in de baan van de rechterachterwielen terecht en liep daardoor zwaar letsel op. Een bredere suggestiestrook, een smallere of helemaal geen suggestiestrook hadden geen enkele invloed gehad op dit ongeval. Dit heeft alles te maken met menselijk gedrag”.

Brandbrief


In december 2019 heeft het merendeel van de raad een brandbrief gestuurd aan het college over de onveilige verkeerssituatie van de Leet – Zuid-Spierdijkerweg. Waar meerdere verkeersincidenten hadden plaatsgevonden, met laatstelijk een ernstig voorval.

Onder de bewoners van Koggenland wordt wel vaker gesproken over verkeerssituaties die veranderd zijn door nieuwe bewoning (Buitenplaats/de Tuinen), meer schoolverkeer of weggebruikers die meer/minder gebruik maken van bepaalde wegen dan voorheen.

Het voorstel van PvdA/GL is om in een gesprek met belanghebbenden (Veilig Verkeer Nederland, CROW, politie, provincie) te praten over de verkeerscirculatie, verkeersveiligheid , de veranderingen op een aantal locaties en de gebruikers aan het wegverkeer in Koggenland. We hebben begrepen dat de provincie momenteel onderzoek doet naar de verkeersveiligheid van Koggenland, graag betrekken we deze hierbij.

zonnebloemen

Kaders voor zonneweides in Koggenland

Aanvragers van zonneweides kunnen met dit toetsingskader , wat is opgesteld is door de raad,  zonnepanelen plaatsen onder restricties. We zijn zuinig op onze kostbare grond en ons open landschap. Of die aanvraag nu klein of groot is, dit kader geeft richtlijnen. Participatie en deelname van onze inwoners staat bovenaan het lijstje, evenals landschappelijke inpasbaarheid en zorg voor ons cultuurhistorisch landschap. Onze partij is blij dat ze de initiatiefnemer is geweest voor deze nota. Waar anderen wellicht hadden verwacht dat wij voorstander waren om overal zonne-panelen neer te leggen laten we hiermee zien dat de voorwaarden en restricties voor ons van zeer groot belang zijn. Door onze motie en onze inzet zijn deze richtlijnen er gekomen. Als PvdA/GroenLinks niet zo alert had gereageerd op de aanvraag van Oudendijk en daarmee liet zien dat Koggenland al jaren goedkeuring geeft aan aanvragen zonder beleid hadden we tegen vele glinsterende panelen aan zitten kijken.

Daarom zijn we ook van mening dat de aanleg van de zonneweide op de Jaagweg, ook op dezelfde wijze behandeld moet worden, ook al is de initiatiefnemer de provincie en zal er meer dan 5 ha aangelegd worden. De spelregels van dit toetsingskader gelden! En geen gekonkel meer achter de schermen tussen het college met de provincie of een aanvrager als Nuon. PvdA/GroenLinks is heel blij dat er een helder kaartje is gemaakt waar zonneweides geplaatst kunnen worden. Ook hier was de Jaagweg  niet toegevoegd. Daarmee zegt PvdA/GroenLinks niet we doen de deuren wagenwijd open voor de provincie, hiermee zeggen we Provincie dit zijn onze uitgangspunten, wilt u een zonneweide aanleggen dan gelden deze regels.  

PvdA/GroenLinks wil de inwoners erop attenderen dat dit toetsingskader er niet gelegen had als de raad bij de aanvraag voor de omgevingsvergunning van NUON bij Oudendijk de koers van het college had gevolgd. 

De afgelopen twee jaren heeft de raad diverse malen de wethouder moeten corrigeren op dit dossier omdat ze niet met documenten kwam waar we om hadden gevraagd, documenten niet actief en op tijd aanbood, waardoor dit dossier een enorme vertraging heeft opgelopen en er wederom veel schimmigheid is ontstaan rondom de Jaagweg. 

Wat ons het meest verbaasd is dat Oudendijk in de Regionale Energiestrategie gewoonweg opnieuw is aangeboden als zoeklocatie voor zonne-energie. Daar begrijpen wij helemaal niets van. Terwijl het college weet wat de mening is van de raad en inwoners, in dit toetsingskader wordt Oudendijk voor zon uitgesloten. Met grote verbazing zien we dan ook op pagina 95 van de RES dat onder punt 13, langs de A7 opnieuw Oudendijk in de aanbieding is gegaan voor zonne-energie. 

TINY HOUSE VILLAGE KOGGENLAND

DOE mee en meld je aan!

PvdA/GroenLinks Koggenland verkent samen met stel Sebastian Bloem en Josefien Groot de mogelijkheden voor het openen van een Tiny house village in de gemeente Koggenland. Josefien en Sebastian dromen al een tijd van een Tiny house op een stuk (agrarische) grond waar zij hun kennis van permacultuur en voedselbossen kunnen toepassen. De bedoeling is om zo zelfvoorzienend als mogelijk te leven, in harmonie met de natuur. 

Een Tiny house is een nieuwe woonvorm met een duidelijke onderliggende filosofie. Terug naar de basis, naar waar het echt om gaat. Een dak boven je hoofd en alles wat je nodig hebt dicht bij je. Geen onnodige spullen, ruimte en energieverbruik. Volgens een onderzoek van Stichting Tiny House Nederland (2018)* naar de motivatie van mensen om in een Tiny house te wonen, staan milieu en natuur bovenaan. Het kleiner wonen zorgt voor het minimaliseren van je behoeftes en het verandert je koopgedrag. Daarnaast kiezen veel Tiny house bewoners voor zonnepanelen en filteren ze regenwater tot drinkbaar water. Hierdoor is de ecologische voetafdruk van een Tiny house vele malen kleiner dan bij een ‘gewoon’ huis. 

De combinatie van een Tiny house village – oftewel, een klein dorpje met meerdere Tiny houses – met een voedselbos zorgt voor een omgeving waarin mens en natuur volledig verbinden. Met een voedselbos wordt voedsel geproduceerd door de natuur zijn gang te laten gaan met minimale bijsturing en zonder gebruik van kunstmatige bestrijdingsmiddelen. Dit betekent dat er minder tijd geïnvesteerd moet worden voor vaak nog een hogere productie ook! Het voedselbos van een voedelbosboer in de US blijkt zelfs 30% meer calorieën per hectare te produceren dan een traditioneel maisveld.** Hiernaast maakt een voedselbos gebruik van meerjarige planten in plaats van eenjarige planten zoals vaak in de huidige agrarische sector. Dit zorgt voor duurzame, hoge kwaliteit grond. 

Het combineren van een Tiny house village met een voedselbos zorgt niet alleen voor het zeer duurzaam en onafhankelijk leven van de village bewoners. Het biedt ook ruimte voor het experimenteren en aanschouwen van hoe zo’n voedselbos nu in zijn werk gaat. Agrarische boeren zijn zelf vaak al druk genoeg met hun dagelijkse bezigheden. Door andere mensen te laten experimenteren met voedselbossen, kunnen de boeren zien wat de resultaten zijn zonder hier zelf al tijd in te steken. Daarnaast zal de village (afhankelijk van de grootte van het land) hoogstwaarschijnlijk meer voedsel produceren dan wat de bewoners zelf consumeren. De overproductie kan worden verkocht aan lokale ondernemingen en buurtbewoners. 

We kennen allemaal het probleem van klimaatverandering. De beste manier om klimaatverandering tegen te gaan is om bomen te planten, aldus Zwitserse wetenschappers in het vakblad Science.***Tegelijkertijd hebben we te maken met bomenkap en ontbossing. Door mensen te laten zorgen voor stukken grond en dit te laten omtoveren naar voedselbossen, wordt een win-win-win situatie gecreëerd. Terwijl er duurzaam voedsel wordt geproduceerd wordt er tegelijkertijd CO2 uit de lucht opgeslagen in de bodem en meerjarige gewassen én wordt het woningtekort, wat in Nederland op dit moment 4%(!) is****, een stukje minder. Daarbovenop voelen mensen zich in de natuur gelukkiger***** en dat is misschien nog wel het allerbelangrijkste. 

De combinatie van een Tiny house village vermindert dus niet alleen onze CO2 voetafdruk, maar zorgt voor een positieve voetafdruk en impact op de wereld! Hiermee dragen we bij aan maar liefst vijf (!) van de zeventien Sustainable Development Goals (SDG’s) van de United Nations: (2) geen honger, (6) betaalbare en duurzame energie, (12) verantwoorde consumptie en productie, (13) klimaatactie en (15) Leven op het land.******

Op dit moment wordt er toegewerkt naar een voorstel voor de raad in samenwerking met de PvdA/GroenLinks Koggenland. Mocht je geïnteresseerd zijn in het initiatief en je willen aansluiten op wat voor manier dan ook, neem dan contact op met PvdA/GroenLinks Koggenland (0623917000) of Sebastian en Josefien door een mail te sturen naar mj.josefien.groot@gmail.com of te bellen naar 064144223. 

Referenties: 

*https://www.tinyhousenederland.nl/uitslag-tiny-house-nederland-enquete-2018/  

**http://inhabitfilm.com/

***https://www.sciencemag.org/news/2019/07/adding-1-billion-hectares-forest-could-help-check-global-warming

**** https://nos.nl/artikel/2322365-woningtekort-loopt-op-overheid-moet-vergunningverlening-verbeteren.html

***** https://www.wur.nl/nl/nieuws/Mensen-in-de-natuur-gelukkiger-dan-in-de-stad-.htm

****** https://sustainabledevelopment.un.org/

Veilig verkeer

Toename verkeersslachtoffers vraagt ingrijpen Raad

Hoeveel ongelukken moeten er nog gebeuren in Koggenland voordat er maatregelen genomen worden om de kwetsbare weggebruikers in Koggenland te beschermen. Daarom doet  PvdA/GroenLinks Koggenland weer een beroep op de raad om in gesprek te gaan over de gevaarlijke verkeerssituaties in Koggenland. In de afgelopen maanden zijn in Koggenland meerdere ongelukken met kwetsbare verkeersdeelnemers gebeurd. Het laatste trieste voorbeeld op 7 mei jl. in Berkhout  waar en fietser door een busje werd aangereden, tijdens een inhaalmanoeuvre. 

Door een aantal veranderingen in en op het wegennetwerk wordt ruim baan gegeven aan snelverkeer maar komen wandelaars en fietsers er bekaaid vanaf. De veilige fietspaden langs de Jaagweg en de Braken zijn vervangen voor parallelwegen waar snelverkeer ook toegang heeft, dit in tegenstelling tot de beloofde parallelweg voor fietsers en landbouwverkeer. Het beweegbare obstakel op de Lijsbeth Thijsweg is vervangen voor een obstakel waar iedere normale auto overheen kan rijden. En de parallelweg langs de Jaagweg, toegankelijk vanuit de Beemster, voedt het sluipverkeer door Berkhout en de Lijsbeth Thijsweg. 

Het verwachte positieve effect, van de betere doorstroming op het sluipverkeer richting Hoorn, in de lint dorpen Spierdijk/Bobeldijk is een farce. Verder is er een trend om fietsstroken en 30 km zones niet meer zichtbaar aan te brengen op het wegdek. En obstakels op de weg te maken waarbij fietsers en voetgangers geen vrije doorgang hebben en dus in de knel komen. Daarnaast zijn en worden er nieuwe wijken aangelegd in Koggenland waarbij de verkeersdruk verhoogt maar de ruimte op de weg hetzelfde blijft. Naar aanleiding van het ongeluk in Berkhout heeft PvdA/GroenLinks Koggenland vragen gesteld. 

Het antwoord van de wethouder was dat het ongeluk berust op menselijk falen en menselijk gedrag. Verder wordt gesteld dat een bredere suggestiestrook, een smallere of helemaal geen suggestiestrook geen enkele invloed hebben gehad op dit ongeval. Een bijzondere zienswijze. Inderdaad ieder ongeval berust op menselijk gedrag en menselijk falen. Er zijn meerdere goede voorbeelden in de omliggende gemeenten die juist aantonen dat je met een andere indeling en ruimte verdeling op de weg wel degelijk menselijk gedrag en menselijk falen kunt beïnvloeden en dus de veiligheid voor met name kwetsbare verkeersdeelnemers aanzienlijk kunt verbeteren. 

PvdA/GroenLinks Koggenland vraagt met klem aan haar mede raadsleden om in een gesprek met belanghebbenden (Bewoners, Veilig Verkeer NL, CROW, politie, provincie) te praten over de verkeerscirculatie en de verkeersveiligheid in Koggenland. Alleen op die manier denken we dat het college in gaat zien dat de verkeersveiligheid ernstig tanende is. En dat er nieuwe maatregelen genomen moet worden. Ook wil onze partij in datzelfde gesprek aandacht vragen voor de geluidsoverlast die ervaren wordt.

Karin Rietveld

PS. We dienden op 28 april 2020 al onderstaand gespreksverzoek in.

VERZOEK VOOR HET GESPREK

Aan:         Agendacommissie 

Van:        mw. S. Borgers (PvdA/GL) 

Datum:         28 april 2020

Onderwerp:     verkeerscirculatie KL

Agendapunt:    Agendering voor Het Gesprek

Op 27 april heeft de raad, voor de tweede keer (ook in 2019),  een brief ontvangen van een aantal ongeruste bewoners van Berkhout over de onveilige verkeerssituatie op de Dorpsweg waar onlangs  een ernstig verkeersongeval heeft plaatsgevonden. En inmiddels, op 7 mei, opnieuw een ongeval met een fietser. Hierover heeft PvdA/GroenLinks op 15 maart vragen gesteld, die nog niet beantwoord zijn, en heeft daarop het volgende antwoord ontvangen dat aangaande het onderzoek van de politie er nog geen reactie op deze vragen gegeven kan worden. Tussentijds heeft PvdA/GroenLinks het volgende bericht ontvangen op 9/4: 

“er worden geen feiten verwacht die de toedracht van het ongeluk in april die deze toedracht kunnen veranderen. De oorzaak is…menselijk falen van zowel de fietser(s) als de buschauffeur; de fietsers reden met 3 naast elkaar en de buschauffeur had moeten (in)zien dat hij daar, en op dat moment, de fietsers niet kon inhalen. De fietser kreeg een behoorlijke klap van de rechter buitenspiegel van de bus en viel. Helaas kwam ze daarbij met haar onderlichaam in de baan van de rechterachterwielen terecht en liep daardoor zwaar letsel op. Een bredere suggestiestrook, een smallere of helemaal geen suggestiestrook hadden geen enkele invloed gehad op dit ongeval. Dit heeft alles te maken met menselijk gedrag”. 

In december 2019 heeft het merendeel van de raad een brandbrief gestuurd aan het college over de onveilige verkeerssituatie van de Leet – Zuid-Spierdijkerweg. Waar meerdere verkeersincidenten hadden plaatsgevonden, met laatstelijk een ernstig voorval.

Onder de bewoners van Koggenland wordt wel vaker gesproken over verkeerssituaties die veranderd zijn door nieuwe bewoning (Buitenplaats/de Tuinen), meer schoolverkeer of weggebruikers die meer/minder gebruik maken van bepaalde wegen dan voorheen. 

Het voorstel van PvdA/GL is om in een gesprek met belanghebbenden (Veilig Verkeer Nland, CROW, politie, provincie) te praten over de verkeerscirculatie, verkeersveiligheid , de veranderingen op een aantal locaties en de gebruikers aan het wegverkeer in Koggenland. We hebben begrepen dat de provincie momenteel onderzoek doet naar de verkeersveiligheid van Koggenland, graag betrekken we deze hierbij.

Vragen PvdA/GroenLinks over ongeval Berkhout

Naar aanleiding van het ernstige ongeval met een jonge fietser in Berkhout dinsdag jl. wil PvdA/GroenLinks Koggenland een aantal vragen stellen.

Wat eraan vooraf ging: 

In 2019 is er een bijeenkomst geweest in de Ridder in Berkhout om te praten over de verkeerssituatie in Berkhout.

Er zijn een aantal verbeterpunten aangedragen door diverse partijen, deze zijn allemaal afgewezen ondanks dat er bij de meeste aanwezigen grote ongerustheid was over de verkeersveiligheid in Berkhout, in het bijzonder voor de kwetsbare verkeersdeelnemers.

De wethouder werd bij gestaan door een verkeersspecialist van de politie, die vooral aangaf wat niet kon, zijn advies kwam erop neer dat de snelheid het beste gereduceerd kon worden door bewoners die op de fietsstroken parkeren en verder raadde hij aan om als fietser vooral breeduit te fietsen zodat het autoverkeer erachter moet blijven.

PvdA/GL heeft eerder al aangegeven dat Berkhout als doorgaande route wordt gebruikt door sluipverkeer naar Hoorn om een aantal verkeerslichten te vermijden. Dit zowel via de afslag op het Braken als via de parallelweg langs de Jaagweg die sinds de herinrichting van de provinciale weg toegankelijk is voor snelverkeer vanuit de Beemster. 

De aanleg van de nieuwe provinciale wegen zou de lintdorpen juist moeten ontlasten. PvdA/GL heeft in 2019 een aantal keer contact opgenomen met de gemeente om een extra advies te verkrijgen van een onafhankelijk instituut (CROW). We dachten dat hier gehoor aan gegeven zou worden. Helaas werd dit ondanks dat inwoners van Berkhout hier zeer positief over waren, door de gemeente afgeblazen omdat het advies van de verkeersspecialist afdoende zou zijn. 

Vragen

PvdA/GL heeft de volgende vragen over de ontstane situatie en de noodzakelijke maatregelen die nodig zijn voor de toekomst:

1: Welke maatregelen worden er genomen om het sluipverkeer door Berkhout tijdens te spits te ontmoedigen of te voorkomen?

2:  Welke maatregelen worden er genomen om kwetsbare weggebruikers te beschermen in Berkhout, bijvoorbeeld meer ruimte geven op de weg door brede fietsstroken, een fietsstraat ter hoogte van het dorpscentrum, obstakels voor snel verkeer en vrije doorgang voor langzaam verkeer enz?

3. Welke maatregelen worden er genomen om de snelheid van snelverkeer terug te dringen?

4. wordt er na deze droevige gebeurtenis alsnog advies gevraagd aan een onafhankelijk instituut over de verkeerssituatie?

5. op welke wijze worden de inwoners betrokken?

Bericht in NHD 17 maart 2020

Wind motie en vragen

In de raad van 2 maart 2020 dienden we een motie windturbines en vragen over de regionale energie transitie in. De bijbehorende speech van Saskia Borgers vind u hieronder.

Het loslaten van de 600 meter grens voor windmolens in de buurt van woningen is een onzinnig idee. Voor ons vanzelfsprekend om dit niet los te laten. In Koggenland zitten we niet te wachten op gezondheidsklachten en horizonvervuiling.

Maar dat er gezocht moet worden naar locaties die geschikt zijn voor wind en zon dat snappen we wel. Aangezien Koggenland de afgelopen jaren veels te weinig gedaan heeft om haar klimaatdoelstelling te halen. Door het nieuwe klimaatakkoord en de opgelopen achterstand zal ze een sprint moeten trekken. Daar komt nog bij dat andere gemeenten naar ons lonken omdat zij niet de grond hebben maar wel net zoals wij aan hun energieopgave moeten voldoen.

De bestaande technieken zijn zon en wind. En voordat je het weet staan de windmolens en zonneweides ingetekend. PvdA/GroenLinks was dan net zoals velen inwoners onaangenaam verrast dat vanuit de provincie een kaartje was ingetekend zonder dat daar ooit met inwoners en de raad over was gesproken waar zon en wind energie onze horizon zou gaan vervuilen.

Al eerder gaf onze raad aan dat we hechten aan onze landbouwgrond. Grond die door de jaren heen met veel liefde is onderhouden en ons nog dagelijks voedsel geeft. PvdA/GL is dan ook van mening dat we uiterst voorzichtig met onze landbouwgrond moeten omgaan willen we het inzetten voor onze energietransitie. We zijn dan ook geen voorstander van grootschalige zonneweides in onze gemeente en al helemaal niet op landbouwgrond. We zijn voor zorgvuldige inpassing in ons landelijk gebied. 

Binnenkort wordt de Koggenlandse nota zonne energie geagendeerd zodat we weten hoeveel en waar we de opwek kunnen realiseren met de uitgangspunten die we als raad hebben gesteld. Tijdens de RES bijeenkomsten hebben we de wethouder horen zeggen dat de Jaagweg in kannen en kruiken is. We nemen aan dat dit een slip of the tong is, en dat de wethouder er alles aan doet om de raad mee te nemen in de vervolgstappen alsook de inwoners van Koggenland. 

Maar voordat we overgaan tot herinrichting van dit gebied willen we eerst weten wat Koggenland besproken heeft met de provincie en welke toezeggingen ze heeft gedaan aan derden. We gaan er dan ook vanuit dat de wethouder onze artikel 36 vragen op kort termijn beantwoord heeft.  

PvdA/GL is eveneens kritisch over de plaatsing van windmolens in onze gemeente. Waar deze windmolens moeten komen houdt de gemoederen bezig. Het antwoord kan niet alleen zijn op zee of in het natuurgebied het markermeer, zoals een inwoner van Koggenland suggereert. We zullen toch ook zelf als gemeente een eigen bijdrage moeten leveren aan de duurzame energie opgave.

De vraag is waar en onder welke condities. Eigenlijk zouden we net zoals de nota zonne energie van Koggenland ook een nota wind energie moeten hebben. Zodat we zelf formuleren wat onze uitgangspunten zijn, voordat de provincie bepaalt waar de turbines het beste passen. 

De vraag aan de raad is hoe en wanneer we met elkaar bepalen waar windturbines wel/niet geplaatst worden?  Wanneer gaan we met elkaar hierop keuzes maken?

PvdA/GL is van mening dat 

  • zeer restrictief moet worden omgegaan met het vinden van zoekgebieden voor windenergie in de buurt van woningen   
  • Het plaatsen van solitaire windmolens in het landelijk gebied tegengegaan moet worden
  • Onderzocht moet worden of de bestaande windmolens in Koggenland meer capaciteit kunnen leveren en een tweede rij aangebracht kan worden
  • Er geïnvesteerd moet worden in draagvlak onder inwoners voor windenergie en deelname aan de opwek van windenergie onder omwonenden van Koggenland, hierover verscheen onlangs een rapport van Saxion hogeschool.  

PvdA/GL had de motie klaarliggen over de zoekgebieden voor wind en wachtte de reactie van de raad en wethouder af. Volgens de wethouder gebruikt ze de tweede rondje RES onder inwoners in het najaar om te polsen of er draagvlak is voor wind. Zodra helder is dat er wel/niet draagvlak is brengt ze dit over aan de RES organisatie. Onze partij vindt dat het de gemeente niet ontslaat om eigenstandig te zoeken naar de beste locaties onder de juiste condities.  

Saskia Borgers

Motie arbeidsgehandicapten unaniem aangenomen

Vandaag werd onze motie continuïteit banen arbeidshandicap unaniem aangenomen. Hieronder de bijbehorende speech.

In november 2019 verscheen de landelijke evaluatie van de participatiewet opgesteld door het sociaal en cultureel planbureau. Hierin stellen de onderzoekers dat het aan werk helpen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar het reguliere bedrijfsleven grotendeels is mislukt.

De verwachting was dat 2/3 van de voormalige doelgroep WSW (wet sociale werkvoorziening) geplaatst zou worden in reguliere bedrijven. Helaas zijn de banen waarin ze terecht komen vaak van tijdelijke aard en hun inkomen is lager dan voorheen

Werkgevers willen mensen met een arbeidsbeperking die vroeger in SW bedrijven werk vonden via de WSW indicatie, het liefst in dienst nemen als ze ondersteuning krijgen bij de match en het passend maken van functies.

Gemeenten hebben daar de instrumenten voor, maar zij richten zich uit kostenoverwegingen liever op de meest kansrijke mensen op een baan.

De meest kwetsbare of moeilijkst te re-integreren werkzoekenden blijven vaak ‘over’ concludeert het sociaal en cultureel planbureau of zitten thuis.

Het merendeel van de jongeren die de VSO (voortgezet speciaal onderwijs) kregen komen niet aan het werk en een groot deel van de bijstandsgerechtigden worden vrijgesteld van arbeidsplicht

Sinds 2015 is de WSW eindig, zullen de arbeidsgehandicapten die onder deze regeling vielen met pensioen gaan, voor uitstroom bij Werksaam zorgen, en stromen er geen nieuwe arbeidsgehandicapten meer in. 

Dat vraagt van de gemeenten in WestFriesland om opnieuw naar de businesscase van Werksaam te kijken en te onderzoeken welke langdurig werkzoekenden duurzaam aan het werk kunnen met een loonkostensubsidie. Want de nieuwe WSW’er woont in westfriesland en wil graag meedoen in en aan de inclusieve samenleving. Daarom vragen we aan de portefeuillehouder om in het AB van Werksaam voor te stellen om met een businessplan te komen voor het blijvend realiseren van banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

De volledige motie tekst: arbeidsgehandicapten.

Saskia Borgers

Page 1 of 9

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema gemaakt door Anders Norén