Bloemetjes Buiten zetten

“wat voor een bloemzaad is dit? welke bloemetjes komen hieruit?, vraagt Eva als ze nieuwsgierig naar de grote emmers kijkt die vol met allerlei mooie verschillende bloemzaadjes zijn gevuld. “Het lijkt wel op het voer van mijn hamster”. Karin die vandaag de regie in handen heeft, legt geduldig uit wat welk zaadje gaat worden. “Dit is klaver, en dit wordt akelei, korenbloem, vingerhoedskruid, margriet en knoopkruid. Sommigen zullen langer blijven staan en anderen maar een jaartje”. Eva kijkt om zich heen, en zegt dan “het mag hier wel vrolijker worden, ik zie alleen maar grond en water”. “Nou kom op dan zegt Karin”. Ze geeft iedereen een bakje en een hark en zo gaan we aan de slag.

Met een enthousiast team van zo 25 vrijwilligers planten we de zaadjes langs de oever van de Jaagweg, vlakbij de windmolens. Dit stukje bij de entree van Koggenland is kleiig, dor en zit vol met riet. Een uitstekende plek om op deze zonnige dag er meer vrolijkheid aan toe te voegen, zodat straks als er bloemen staan de bijen en andere insecten het werk zelf kunnen doen en jaar in jaar uit de bloemen zelf verspreiden zodat er meer bestuivende insecten komen die onmisbaar zijn in de natuur en voor de landbouw. Het huidige groene grasland, die regelmatig wordt besproeid en een overdosis aan mest krijgt, met daaraan de antibiotica toegevoegd, levert te weinig hoogteverschillen en bloemenpracht op waardoor bijen en insecten niet overleven. Vandaar dat wij de bloemetjes buiten gaan zetten, de handen uit de mouwen hebben gestoken om op deze dag van de Aarde een goede daad te verrichten en meer kansen geven aan de bij om te overleven zodat we onze appeltjes, aardbeien en bloemen waar Koggenland zo rijk aan is met gemak kunnen telen.

Saskia Borgers