Linda stelde ons een vraag over asbest.

Asbest schuurdak

Een koude wind giert door de Zuidermeer. We rijden slingerend door het landschap heen om uiteindelijk bij Natuurboerderij de Swaluwhof aan te komen. Het is stil. Geen mensen op het erf. We bellen aan bij de mooie stolp. Niks. Geen teken van leven. Zouden ze wel open zijn? We draaien ons om en zien een groot bord met de opschrift “Bel”. Aha, dat is de bel, de handbel bewegen we stevig heen en weer en zien dan opeens Linda verschijnen. “Goedemiddag”, zeggen Karin en Saskia spontaan,” we zijn van GroenLinks en komen even kijken naar uw bedrijf en ook de asbestdaken waar u een vraag over had gesteld op onze facebook pagina”. Linda kijkt verrast. “Jeetje”, zegt ze, “dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ik heb meerdere partijen aangeschreven zoals ook het CDA, niemand heeft daar ooit op gereageerd. Wat ontzettend leuk dat jullie een kijkje komen nemen”. Achter ons horen we opeens enorm geklok. Het klinkt bedreigend. En dat is het ook, een enorme kalkoen komt op ons afgelopen, een prachtige verenpracht en indrukwekkende lellen in de kleur blauw. Linda laat ons haar boerderij zien. We zien verschillende kippensoorten, een gitzwarte haan met groene glans, krulveerganzen en diverse eenden. Linda vertelt dat ze een bijzonder bedrijf heeft, waar diervriendelijkheid en zorg voor natuur en milieu absoluut de hoogste prioriteit heeft. Ik doe het gewoon allemaal netjes.

Als we het over het asbest op haar schuren heeft wordt ze zichtbaar boos. “Ik vind het echt zo onredelijk  dat de overheid opeens bedenkt dat het asbest van de daken moet, zonder dat daar een goede subsidieregeling tegenover staat. Het asbest ligt er al jaren op, het zat bij de inboedel bij de koop. Het is een aardige kostenpost om het asbest van de daken af te halen. Per schuur wel zo’n 20.000 euro, dan nog maar niet te spreken over het tijdelijk overplaatsen van de dieren. Ik heb alleen geld weggelegd voor mijn oude dag voorziening, dat geld ga ik niet aanspreken voor het weghalen van asbest. De enige uitweg voor mij is om de boel te verkopen met het asbest erop, maar dan blijft het probleem van de nesten van de zwaluwen, uil, mussen en winterkoningen. We zullen hoe dan ook een flink verlies moeten accepteren.

We vertellen Linda over onze politieke reactie op onze site. Hoe wij erin staan. Dat als we in de raad zitten hoe we ons hard willen maken voor deze problematiek. Op onze site kun je lezen dat we met overheidsmiddelen eigenaren van asbestdaken willen aanmoedigen om ze eraf te halen en zonnepanelen erop en dat we een regeling willen instellen om gespreid te kunnen betalen, een soort garantie stelling. Beiden voornemens staan in ons verkiezingsprogramma. Linda luistert naar ons en zegt dat ze voorheen op de PvdD stemde. Maar dat ze nu GroenLinks meedoet haar stem op ons uitbrengt. We wensen elkaar een fijne dag en zij wenst ons succes voor de komende verkiezingen.