Fakenews *

Ik wist niet wat ik hoorde in het raadsdebat van afgelopen maandag, en met grote ogen keek ik naar de motie die op mijn tafel belandde. In Koggenland ben je zwaar verslaafd als je ooit een keer een jointje hebt gerookt of een pilletje hebt gebruikt. En om het allemaal nog maar even wat meer aan te dikken, gaan we er ook nog eens meer geld tegenaan gooien zodat we dit giga probleem aan gaan pakken.

In het krantenbericht die de motie van de VVD oppikt staat dat bijna vijftig procent van de Koggenlandse jeugd aan de drugs is. Daarom is het nodig om extra geld uit te trekken voor deze “war on drugs.”

PvdA/GroenLinks heeft deze motie niet gesteund. Waarom niet hoor ik u denken. Natuurlijk neemt PvdA/GroenLinks drugs gebruik onder jongeren zeer serieus. Maar vinden we het ook nodig om voor u even de feiten op tafel te leggen en met het gemeenschapsgeld netjes om te gaan.

De feiten

Zowel in de motie als in het bericht wordt verwezen naar een onderzoek uit 2017 gedaan door de GGD Hollands Noorden onder jongvolwassenen. U leest het goed, geen jeugd maar jongvolwassenen (16 t/m 25 jaar). De VVD refereert aan dit cijfer “ooit eens softdrugs gebruikt (44,1%)”. De relevante cijfers  voor het gebruik van drugs  zijn veel lager namelijk 12.1% softdrugs en 8,3%  harddrugs. Landelijke aanpak richt  zich op gebruikt van drugs onder 12 tot 16 jarigen.

Andere cijfers in het onderzoek  zijn ronduit schokkend:

• 36,8% van de jongvolwassen heeft vaak, meestal of voortdurend last van stress.
  • 26,7% is Psychisch ongezond.
  • 36,8% is matig tot zeer ernstig eenzaam.

Uit onderzoek blijkt dat er een directe relatie is  tussen eenzaamheid, stress , psychische problemen en drank en drugs gebruik onder jongeren.

Conclusie

Drugs is een zichtbaar en sexy thema. De complexe maatschappij en thema’s  zoals eenzaamheid en psychische problemen vragen om een andere aanpak. Adequate hulp aan jongeren voorkomt problemen later.

Een uitbreiding van het budget voor jeugdzorg om dit probleem aan te pakken steunt PvdA/GroenLinks wel.

*Nepnieuws (in het Engels fake news) is desinformatie verhuld als nieuws, die verspreid wordt via websites, sociale media en traditionele media, met als doel  het beïnvloeden van de publieke opinie.

PvdA/GroenLinks is daar wars van. We willen u niet vermoeien met emotie politiek. We willen dat uw geld wordt besteed aan de juiste problemen en niet aan de heersende retoriek. We willen dat dit geld naar de werkelijke problemen gaan waar jongeren in Koggenland dagelijks mee te kampen hebben en soms vluchten in het gebruik van drugs.