Aanvragers van zonneweides kunnen met dit toetsingskader , wat is opgesteld is door de raad,  zonnepanelen plaatsen onder restricties. We zijn zuinig op onze kostbare grond en ons open landschap. Of die aanvraag nu klein of groot is, dit kader geeft richtlijnen. Participatie en deelname van onze inwoners staat bovenaan het lijstje, evenals landschappelijke inpasbaarheid en zorg voor ons cultuurhistorisch landschap. Onze partij is blij dat ze de initiatiefnemer is geweest voor deze nota. Waar anderen wellicht hadden verwacht dat wij voorstander waren om overal zonne-panelen neer te leggen laten we hiermee zien dat de voorwaarden en restricties voor ons van zeer groot belang zijn. Door onze motie en onze inzet zijn deze richtlijnen er gekomen. Als PvdA/GroenLinks niet zo alert had gereageerd op de aanvraag van Oudendijk en daarmee liet zien dat Koggenland al jaren goedkeuring geeft aan aanvragen zonder beleid hadden we tegen vele glinsterende panelen aan zitten kijken.

Daarom zijn we ook van mening dat de aanleg van de zonneweide op de Jaagweg, ook op dezelfde wijze behandeld moet worden, ook al is de initiatiefnemer de provincie en zal er meer dan 5 ha aangelegd worden. De spelregels van dit toetsingskader gelden! En geen gekonkel meer achter de schermen tussen het college met de provincie of een aanvrager als Nuon. PvdA/GroenLinks is heel blij dat er een helder kaartje is gemaakt waar zonneweides geplaatst kunnen worden. Ook hier was de Jaagweg  niet toegevoegd. Daarmee zegt PvdA/GroenLinks niet we doen de deuren wagenwijd open voor de provincie, hiermee zeggen we Provincie dit zijn onze uitgangspunten, wilt u een zonneweide aanleggen dan gelden deze regels.

PvdA/GroenLinks wil de inwoners erop attenderen dat dit toetsingskader er niet gelegen had als de raad bij de aanvraag voor de omgevingsvergunning van NUON bij Oudendijk de koers van het college had gevolgd.

De afgelopen twee jaren heeft de raad diverse malen de wethouder moeten corrigeren op dit dossier omdat ze niet met documenten kwam waar we om hadden gevraagd, documenten niet actief en op tijd aanbood, waardoor dit dossier een enorme vertraging heeft opgelopen en er wederom veel schimmigheid is ontstaan rondom de Jaagweg.

Wat ons het meest verbaasd is dat Oudendijk in de Regionale Energiestrategie gewoonweg opnieuw is aangeboden als zoeklocatie voor zonne-energie. Daar begrijpen wij helemaal niets van. Terwijl het college weet wat de mening is van de raad en inwoners, in dit toetsingskader wordt Oudendijk voor zon uitgesloten. Met grote verbazing zien we dan ook op pagina 95 van de RES dat onder punt 13, langs de A7 opnieuw Oudendijk in de aanbieding is gegaan voor zonne-energie.