Ga om Tafel

Dat zou volgens de PvdA/GroenLinks de passende tekst zijn voor de situatie waar  bewoners en hoogheemraadschap in beland zijn. De Alliantie, een samenwerking van het hoogheemraadschap en ontwikkelaars, vindt dat er een dijkverzwaring bij Scharwoude nodig is door een oeverdijk van 200 meter breed en 1.3 kilometer lang met een aantal strekdammen. Een te grote ingreep voor een gebied wat niet eens te boek staat als onveilig, zeggen de inwoners. Inwoners en hoogheemraadschap staan al drie jaar tegenover elkaar over het verzwaren van de westfriese omringdijk. Nooit is men opnieuw aan tafel gaan zitten om met elkaar te kijken wat de opties en noodzakelijke ingrepen moeten zijn. En waar is onze gemeente gebleven? Waarom heeft het vorige en huidige college het niet georganiseerd om uit deze impasse te komen? Helemaal nu de minister en de deltacommissaris hebben gezegd dat het bespreekbaar is om versterkingsmaatregelen, anders dan een oeverdijk, te nemen.

De Markermeerdijken zijn een primaire waterkering gelegen tussen Hoorn en Amsterdam. Ze zijn in het beheer van Hoogheemraadschap. Uit de keuring is gebleken dat grote delen van de Markermeerdijken niet voldoen aan de huidige veiligheidsnormen tegen overstromingen zoals deze zijn vastgelegd in de Waterwet. Daarom is versterking van de Markermeerdijken noodzakelijk. De versterking vindt plaats op basis van de nieuwe normen die per 1 januari 2017 door een wijziging van de waterwet van kracht zijn geworden. De versterking is noodzakelijk door veranderende weersomstandigheden, daarnaast worden natuurkwaliteiten toegevoegd zodat er een bijdrage geleverd wordt aan de biodiversiteit.

De raad van Koggenland heeft begin 2018 besloten, tegen het advies van het college in die wel voor de oeverdijk stemde, dat ze tegen de aanleg van een Oeverdijk is aangezien ze zich kan vinden in de grote bezwaren die de omwonenden van Scharwoude hebben. En er bij Zeevang sprake is van een soortgelijke situatie, waar afgeweken is/wordt van eerdere versterkingsuitgangspunten en gekozen is voor buitenwaartse as-verschuiving. De raad heeft Gedeputeerde Staten verzocht om het voorstel van de inwoners van Scharwoude te onderzoeken en te bekijken of de buitenwaartse asverschuiving een optie zou kunnen zijn.

Inmiddels is duidelijk dat een buitenwaartse asverschuiving bij Scharwoude niet mogelijk is vanwege de aantasting van het monument (cultuurhistorische en landschappelijke waarden), en er sprake is van een te slappe ondergrond. Tja, wat gaan we dan doen? Helemaal omdat de inwoners van Scharwoude zich blijven weren tegen de plannen en de raad achter hun staat. Uit het MER rapport blijkt overigens dat op deze locatie geen sprake is van een urgent veiligheidsrisico, waarvoor het nemen van versterkingsmaatregelen minder noodzakelijk is, en er sprake zou kunnen zijn van optimalisatie maatregelen/constructieve versterking en geen versterkingsmaatregelen zoals alternatief 1 (oeverdijk) voorstelt.

De minister van I&M heeft in augustus laten weten dat zij Scharwoude opnieuw wil bezien en zegt dat ze voor deze module opnieuw om tafel wil. Uitgelezen kans voor het college van Koggenland om met de minister, het hoogheemraadschap en de inwoners versterkingsopties te bespreken. Pak die rol! En blijf niet toekijken hoe straks het hoogheemraadschap een klap geeft op dit dossier en morgen met de graafmachines en bulldozer aan de slag gaat. Volgens de dagelijks bestuurder van het hoogheemraadschap, de heer Stam, zal er op 18 september a.s. een review zijn over Scharwoude en zal het hoogheemraadschap daarna een definitief standpunt innemen.

Aangezien de raad komende maandag in gesprek gaat met het Hoogheemraadschap wil de PvdA/GroenLinks voorafgaand aan dit gesprek van het college weten welke stappen ze onderneemt om te komen tot optimalisatiemaatregelen die meer passend zijn bij Scharwoude en de wensen van de inwoners.

De zienswijze van Stichting Belangengroep Scharwoude is te lezen via deze link.

Saskia Borgers http://saskiaborgers.nl