PvdA/GroenLinks is blij met de ontwikkelingen die het woningbedrijf de komende jaren gaat oppakken. We zien uit naar het dynamisch woningbezit door woningen af te stoten, nieuwe te bouwen en bestaande woningen door te ontwikkelen.

Er is inmiddels voldoende reserve opgebouwd om de komende jaren deze transitie door te maken. Laten we de middelen kostenbewust en duurzaam inzetten, zodat we voor de komende 40 jaar een woningbestand hebben die voldoet aan de nieuwste inzichten.

In de stukken die het college aan ons voorgelegd heeft, wordt gesproken van een transformatie opgave waarbij de woningvoorraad naar Bijna Energie Neutraal wilt ontwikkelen alsook een ambitie  onderschrijft van andere corporaties (we willen graag weten wie dit zijn) van woningen met een label D of slechter in 2025.

Naar ons idee kunnen we via ons eigen woningbedrijf de duurzaamheidsdoelstelling, zoals verwoord in de raadsbrede agenda, met meer ambities dan BENG en energiebesparende maatregelen treffen die tot label D voeren in 2025, beter en sneller behalen als we de ambitie van de koepelorganisatie Aedes volgen.

90 procent van de woningcorporaties volgen de landelijke doelstelling zoals ze die ze met elkaar hebben vastgesteld via Aedes. Wij zijn van mening dat we deze doelstelling ook moeten volgen. We kunnen niet achterblijven t.o.v. onze collega corporaties en verenigingen die in 2021 hun woningvoorraad naar minimaal label B wil ontwikkelen en in 2050 een CO2 neutraal woningbestand willen hebben.

PvdA/GroenLinks vindt om een drietal reden dat deze ambitie hoger kan en moet omdat:

• We een eigen ambitieuze duurzaamheidsagenda willen realiseren, waar we alle zeilen bij moeten zetten, door de opgelopen achterstand uit het verleden, om de landelijke klimaatdoelstellingen te kunnen behalen
  • We de vrijgekomen middelen zo maximaal mogelijk willen benutten, en niet straks vanuit het rijk maatregelen opgelegd krijgen, of dat we merken dat we toch een tandje harder moeten – willen we onze klimaatdoelstellingen behalen
  • Juist de woningbouw het meest voor de hand liggende segment is waar je energie besparende maatregelen kan treffen en CO2 reductie kan realiseren, en je naar ons idee eruit moet halen wat erin zit

Daarom amendeert PvdA/GroenLinks voor onderdeel 3 de voorlopige transformatie opgave een tweetal onderdelen namelijk:

Vroeger liep Koggenland voorop, die ambitie is niet meer.
  • Bijna Energie neutraal te vervangen in EnergieNeutraal in 2050
  • En het anticiperen op energie label B in 2021 ipv C in 2025, en…

volgt hiermee de landelijke afspraken die zijn gemaakt met 90 procent van de woningcorporaties die hiermee laten zien dat via sociale huurwoningen veel CO2 reductie te behalen is.

Saskia Borgers