Uit de raad van 25 Nov, het betoog van Karin Rietveld.
Voorzitter voor ons ligt het Raadsvoorstel verordeningen WMO en Jeugd.
In deze notitie vallen twee woorden op: Resultaat sturing en arrangementen.
Bij het woord arrangementen moest ik onmiddellijk denken aan het tv programma van Gordon Ramsay waar hij restaurants helpt, hij de menu kaart pakt en 100 gerechten schrapt en terug brengt naar een behapbaar aantal. Hierdoor krijgen de klanten een product van hoge kwaliteit, dat op tijd en warm op hun tafel aankomt voor een redelijke prijs en de restaurant houder meer geld overhoudt. Dat past in de visie van PVDA/GL, eerst een beter zorgaanbod, daarmee een tevreden inwoner en tegelijkertijd een betere sturing op kosten
Dan het woord resultaat gestuurd werken wat houdt dat in? Ik heb het even opgezocht.
Het woord resultaatsturing komt uit de customer excelence hoek, een organisatie ontwerp. Wat betekent dat hoor ik u denken? Ik ga een aantal kern woorden noemen. Sturing op klant processen Bepalen ambitie, Klantstrategie verwoorden bepalen resultaten closed loop feedback cyclus klant verwachting en waardering structureel meten benut iedere verbeterkans geen verspilling terugkoppeling naar klanten. vereenvoudigen en elimineren van processen efficienter en effectiever werken. Essentieel is verbinding met de klant
Dissclaimer : Werkt alleen wanneer de hele organisatie volgens customer excelence principe werkt. Een los onderdeel uit deze systematiek pakken of enkel de focus leggen op een specifiek team of afdeling heeft suboptimalisatie van het klant proces tot gevolg.
Kort gezegd: customer excelence is extern gericht, de inwoner staat centraal die moet er in positieve zin iets van merken
Volgens PVDA/GL zou het doel van dit raadsvoorstel dus over zorgaanbod voor onze inwoners moeten gaan.
Dat zij bijvoorbeeld niet zes weken hoeven te wachten op de gevraagde zorg inzet. Maar dat dit binnen een week geregeld is of bij een acute zorgvraag direct beschikbaar. Dat de kwaliteit van de zorg omhoog gaat. Dat een keukentafel gesprek de standaard wordt ipv een telefoongesprek ? Dat een zorg arrangement zo flexibel is dat zodra de zorgvraag van een inwoner wijzigt het arrangement ook wijzigt. Dat ondersteuningsprofiel en intensiteit in overleg met de inwoner, zorgteam en professionals zoals een arts of jeugdzorg bepaalt wordt. Dat er een directe verbeter link is tussen de tevredenheid van onze inwoners over de geboden zorg en de aangeboden arrangementen.
PVDA/GL is teleurgesteld dat het doel van deze notitie niet gaat over een betere dienstverlening aan onze inwoners .
Het gaat namelijk over :
- de interne organisatie, minder administratieve lasten. En over
- de zorgaanbieder, een vereenvoudigd zorgaanbod.
Voorzitter PVDA/GL heeft twee vragen aan de wethouder. Hoe gaat deze notitie de kwaliteit van het zorg aanbod voor onze inwoners verbeteren als verbetering van de zorg niet het doel van deze notitie is?
Als resultaatsturing een onderdeel van customer excelence is wat betekent dit dan voor het doel van dit raadsvoorstel en het afbreukrisico voor onze inwoners?
No tags for this post.
Geef een reactie