Initiatiefvoorstel PvdA-GroenLinks is door de raad bekrachtigd

Mei 2018: Het initiatiefvoorstel “Zet Laadpalen bij Voorzieningen” van de PvdA-GroenLinks op 14 mei 2018, is er met volle meerderheid doorheen. Alle partijen stemden in met het plan om meer laadpalen in de gemeente Koggenland te plaatsen. Er staat maar één openbare laadpaal in onze gemeente, op een plek waar je niet vanzelfsprekend komt. “Binnen nu en 10 jaar zal het straatbeeld volledig veranderd zijn”,  zegt fractievoorzitter Karin van der Gaast. “Iedereen zal dan in een elektrische auto rijden, of op zo’n hippe snelle e-bike”. Hierdoor zal niet alleen de luchtkwaliteit verbeteren maar ook minder geluidsoverlast zijn.

Waar zijn de laadpalen in KoggenlandDoor inwoners aan te moedigen, te anticiperen op de toekomst, maken we het hen makkelijker over te stappen op een elektrische auto, aangezien het netwerk om je auto op te laden voorradig is. Het is ook een wens geweest in ons verkiezingsprogramma, zegt Karin trots. “we vinden het onwijs gaaf dat de raad heeft ingestemd met dit voorstel om het duurzame en groene karakter van Koggenland meer cachet te geven”.

GroenLinks heeft de afgelopen maanden, maart en april 2018, een onderzoek gedaan onder de inwoners van Koggenland. Uitgezocht is welke inwoners al in het bezit waren van een elektrische auto en welke inwoners nog van plan zijn om een elektrische auto aan te schaffen. “ Toen we erachter kwamen dat inwoners nog terughoudend zijn met de aanschaf en dat dit alles te maken heeft met de afwezigheid van laadpalen in de gemeente bij openbare voorzieningen, zoals het gemeentehuis, het station en winkelcentrum, hebben we dit initiatiefvoorstel ingediend”.