B(l)ommen op de Jaagweg

bloemenweide goed voor de bij“GroenLinks maakt zich druk over het voortbestaan van bijen en insecten. De BIJ heeft zo haar nut. Bijen zorgen ervoor dat bloemen en planten bestuift worden zodat we fruit kunnen plukken in het voorjaar. Doordat we alleen maar grasland hebben, en weinig  diversiteit in planten,  bomen en bloemen heeft de Bij het moeilijk om te overleven. Een BIJ heeft hoogteverschillen nodig en de aanwezigheid van bloemen om zich voort te planten. Iedereen roept dat  Koggenland groen is. Ja, zeggen we van GroenLinks – groen grasland. Maar groen is voor ons een diversiteit aan bloemen en planten, zodat insecten er welig kunnen tieren. Ook heeft de BIJ het er niet makkelijker op gekregen door het gebruik van bestrijdingsmiddelen en de klimaatverandering”.

“Daarom gaan we een bloemenslinger aanleggen in Westfriesland, zodat alle bijen en andere insecten zich kunnen voortbewegen en voortplanten!”, zegt Karin Rietveld, GroenLinks steunfractielid  met groot enthousiasme. Dit initiatief is overkomen waaien vanuit milieuclub Nudge en warm omarmt door GroenLinks Hoorn. “Wij dachten we doen mee op de landelijke zaaidag op 22 april! We nemen het stokje over van onze collega’s en geven ‘m weer door aan de GroenLinksers in Heerhugowaard. Zo wordt het niet alleen een mooie bloemenpracht maar ook een initiatief van alle GroenLinksers langs de Westfrisia, de Jaagweg, zo naar de Braken de A9 op”.

Op 22 april kunnen alle inwoners van Koggenland naar “de voedselbank voor bijen” komen op adres Kolblei 56 Avenhorn vanaf  10.00 uur om het bloemenzaad op te halen om deze daarna fietsend langs de Jaagweg (waar de windmolens staan) het zaad uit te strooien of zaadb(l)ommetjes te werpen. Om 11 uur stappen we met z’n allen op de fiets naar de Jaagweg.