NL DOET

PvdA-GroenLinks heeft op vrijdagochtend 9 maart de handen uit de mouwen gestoken in het verzorgingshuis van de Omring in Berkhout. Fred Doodeman en Saskia Borgers werden warm onthaald door Joke, de activiteitenbegeleidster van dit verzorgingshuis. “Wat ontzettend fijn dat jullie dit doen. Alle inzet is welkom. Ik heb te weinig vrijwilligers om ook nog eens de persoonlijke aandacht te geven. Een spelletje, een kopje koffie of even naar buiten is al een mooie afwisseling voor onze bewoners”, zegt een opgewekte Joke. Voor ons staat een warme liefdevolle vrouw die veel aandacht heeft voor de mensen. Ze houdt een praatje met ze, ze plaagt ze een beetje, en ze stimuleert ze om een wandelingetje te maken of even iets te ondernemen.

Bij de koffie worden de bewoners getrakteerd op een gebakje met het logo van PvdA-GroenLinks. Daarna is het warme sjaals omdoen, dikke jassen en naar buiten. We maken twee ommetjes door Berkhout. De bewoners genieten van het buiten zijn. We kletsen wat af over vroeger. Over stoer motorrijden, een crash van een oorlogsvliegtuig in de Beemster en de kinderen die hier in de buurt wonen. Wat ons opvalt is dat de stoeptegels schots en scheef liggen, waardoor het echt een toer wordt om de rolstoel recht te houden, de af- en opritjes voor de rolstoel niet logisch op elkaar aansluiten en hier en daar je bijna een heftige botsing veroorzaakt als je van het bruggetje afzoeft en slalom moet maken bij paaltjes en hekjes.

Onder de indruk zijn we van de vitaliteit van deze bewoners. We voelen ons schuldig dat we alleen op de dag van NL DOET deze actie ondernemen. Een uurtje in de week is al mooi om even een praatje te maken of buiten een balletje te gooien met jeux de boules, of een wandelingetje in de nieuw aangelegde tuin. Nadat we Joke hebben bedankt voor de fijne ochtend, lopen we stil naar onze auto’s en realiseren ons dat het niet alleen een mooie ontmoeting was.