Voor de raad van 25 Nov dienden we de Motie onderzoek-tegemoetkoming-stikstofmaatregelen in. Deze motie werd gesteund door: PvdA/GroenLinks, WK en GBK. De motie is uiteindelijk ingetrokken doordat men vond dat deze te vroeg kwam.

Door deze motie zal de raad begin volgend jaar, als de landelijke stikstof normen bekend zijn, samen met de standsorganisaties van veehouders bepalen welke bron- en herstel maatregelen ze lokaal kan nemen.
Hiermee is Koggenland één van de eerste gemeenten die lokaal ook bereid is om mee te denken over wat er lokaal nog kan gebeuren om het stikstof probleem aan te pakken

Betoog van Saskia Borgers in de raad

Een agrariër uit Spierdijk heeft al gevraagd of hij micro organismen kan toevoegen aan mest, zodat er een rijkere voedingswaarde achter blijft in het materiaal wat hij uiteindelijk over zijn land kan uitrijden.

Een mooie vraag van een agrarische koploper uit Koggenland. Hierin kan onze gemeente samen oplopen met de standsorganisaties en agrariërs. Wat start als een lokaal initiatief kan mogelijk uitgroeien tot een regionale aanpak

Met deze motie willen we de handen ineen slaan. De krachten bundelen, onze veehouders ondersteunen om te komen tot stikstof reducerende maatregelen.

Luid claxonerend zijn veehouders vanaf de Wogmeer naar het Malieveld afgereisd. Hebben ze een signaal afgegeven dat er aandacht moet zijn voor de toekomst van hun bedrijven en de consequenties van het terugdringen van de stikstofuitstoot. Die in 2025 met 19% moet zijn gereduceerd en in 2035 met 50%.

In de net uitgebrachte klimaatatlas zien we dat onze veehouders 1000 mol per ha aan stikstof uitstoten. Dat is ten opzichte van andere provincies en regio’s zoals in Brabant gelukkig velen malen lager. Maar ook wij hebben bouwprojecten in de regio die geen doorgang hebben gevonden, die stil zijn gelegd door de hoge stikstof depositie, die niet over 100 of 500 meter neerslaan maar velen kilometers verderop in de duinen en het IJsselmeer. Waardoor natuur en bouwprojecten in het gedrang komen

We wachten nog op landelijke drempelwaardes voor stikstof en de gebiedsplannen van de provincie. Zodat we weten aan welke norm moet worden voldaan. Met als uiteindelijk doel dat we in Koggenland alsook in de regio kunnen blijven bouwen, blijven genieten van ons mooie open landschap en blijven boeren.

We staan voor een duivels dilemma. We weten niet precies wat er op ons afkomt, welke maatregelen het rijk gaat het nemen. Maar we willen toch ook niet blijven wachten en wat doen voor onze veehouders. We willen ze steunen door met ze mee te denken over lokale en regionale maatregelen, het doen van experimenten en na te denken wat onze ruimtelijke kaders kunnen zijn

Met deze motie geven we een signaal aan onze veehouders dat we in Koggenland samen met de agrarische standsorganisaties zoeken naar herstelmaatregelen die we lokaal kunnen uitvoeren. We gaan niet alleen wachten op het rijk en de provincie, we gaan samen onderzoeken hoe we op kunnen trekken, en wat we als gemeente kunnen doen, zodat we de veehouders kunnen faciliteren.

Zijn de andere partijen ook bereidt om als gemeente bij te dragen? Uiteraard is een argument dat rijk en provincie nog met maatregelen zullen komen, maar dit ontslaat ons niet om vanuit de gemeente nu al na te denken hoe we daar als gemeente zelf een rol kunnen hebben in deze problematiek

We zouden graag met de gemeente en de veehouders aan de slag willen zodat natuurgebieden, natura 2000 , behouden blijven en bouwprojecten niet stil komen te staan.

In Koggenland wonen en werken 115 veehouders. Zo’n 3600 inwoners verdienen er hun dagelijks brood mee. En 15% van het Koggenlandse grond is in agrarisch gebruik.

Met onze motie van PvdA/GroenLinks, WK en GBK, willen we een bijdrage leveren van wat we, naast rijk en provincie, op lokaal nivo kunnen doen om onze veehouders te ondersteunen bij de aanpak van de  stikstofproblematiek. We vragen aan het college te onderzoeken hoe we als gemeente aan deze problematiek een bijdrage kunnen leveren?

Met deze motie willen met diverse standsorganisaties van de veehouders een eerste stap zetten via bijvoorbeeld het instellen van een commissie of een werkgroep, waarin wordt onderzocht hoe de gemeente een bijdrage kan leveren in deze stikstofproblematiek.

Dank u wel

Krant

Deze motie werd zondags voor de raad al opgemerkt door het NHD, zij schreven het volgende: