PvdA-GroenLinks IcebucketsBij Jinek werd het filmpje van de PvdA-GroenLinks Koggenland gisteravond vertoond. Dit vrolijke filmpje op refrein van de luizenmoeders vraagt aandacht voor het klimaatvraagstuk en roept het bestuur van Koggenland op te investeren in klimaatneutrale maatregelen. Jesse Klaver die in de uitzending zat vond het een onwijs grappig filmpje. Met een brede grijns zei hij dat voor deze originele wijze van aandacht vragen speciale zomerscholen zijn.

De waarheid is dat de nieuwe lijstcombinatie van de PvdA-GroenLinks zich druk maakt over de lage ambitie van het zittende bestuur om klimaatneutraal te worden. Dat bleek wel weer tijdens de raadsvergadering van afgelopen maandag. Voor de nieuw te bouwen school en de nieuwbouw locatie Spierland wordt veels te weinig ambitie getoond en te investeren in energiemaatregelen.

“Een memorabel moment”, noemt de burgemeester,  dat de raad beslist om nieuwbouw mogelijk te maken. Een triest moment vinden de nieuwe kandidaat-raadsleden en zittende PvdAers dit. Het gaat om gebouwen die langer staan dan 40 jaar dan juist moet je nu al energiemaatregelen nemen om niet meer afhankelijk zijn van de gas en kolen, de techniek is er en velen gemeenten experimenteren al. Volgens wethouder Bijman zijn de kosten voor energiemaatregelen groot, en dat heeft hij er niet voor over.

“Jammer! Gemiste kans”, zegt Karin van der Gaast lijsttrekker van de PvdA-GroenLinks, “Deze wethouder financiën, die rentmeesterschap hoog in zijn vaandel heeft, niet snapt dat energiemaatregelen renderen, en uiteindelijk geld opleveren. Met dit eigen gemaakte filmpje proberen we de inwoners de ogen te openen dat het huidige bestuur terughoudend is als het gaat om duurzaamheid en de problematiek van de mensen in Groningen. Dat vinden we niet meer van deze tijd!”

De moties die door de PvdA, die opgesteld waren met de nieuwe kandidaatsraadsleden,  werden ingediend om verdergaande maatregelen te nemen. Deze kregen bijval in de raad van bijna de gehele oppositie. Zie ook op onze website een verslag van een kandidaat-raadslid over zijn verwondering van deze avond.