College van Burgemeester en Wethouders van Koggenland
De Goorn, 5 december 2019
Betreft: verkeerssituatie de Leet – Zuid Spierdijkerweg

Geacht College,

In de raad van 4 november is aandacht gevraagd voor de openstelling en veranderde situatie  van het kruispunt de Leet en Zuid Spierdijkerweg. Deze is er gekomen vanwege de ontsluiting met de nieuwe wijk Buitenplaats. De veranderde voorrang regels veroorzaken gevoelens van onveiligheid.  U heeft in november aangegeven dat u zich hiervan bewust bent en dat u tijdelijke maatregelen zou treffen.

Na het ernstige ongeval van afgelopen zondag 1 december 2019 is in het presidium gesproken over deze gebeurtenis en de verkeerssituatie van dit kruispunt en de gevoelens van onveiligheid in de buurt. Tevens hebben een aantal raadsleden per brief aan het college laten weten zich zorgen te maken over deze situatie.

In de krant van dinsdag 3 december heeft een artikel gestaan, die ook via radio NH was uitgezonden, met de uitspraak van de wethouder dat zij “geen plannen heeft deze verkeerssituatie te veranderen”. Dit heeft geresulteerd in een brief aan de raad waarin een verklaring is opgenomen dat de wethouder anders geciteerd is dan zij heeft bedoeld.

We hebben er begrip voor dat u n.a.v. de eerdere incidenten en het ongeval van afgelopen zondag de huidige verkeerssituatie opnieuw wil bezien .

We willen u verzoeken om, rekening houdend met de gevoelens van onveiligheid, in samenspraak met omwonenden, maatregelen gaat nemen zodat verkeer kan wennen aan de gewijzigde verkeerssituatie .

Wij verzoeken u tevens om de verkeerssituatie te monitoren en in samenspraak met omwonenden en deskundigen te komen tot aanpassingen van de verkeerssituatie mocht dit nodig zijn.

Met vriendelijke groet,

PvdA/GroenLinks Saskia Borgers