Creatief Ontwerp Locatie Jaagweg

PvdA/GroenLinks Koggenland is enthousiast over het prachtige plan wat is opgesteld door KEN (Koggenland EnergieNeutraal) voor de zonneweide op de Locatie Jaagweg. Er ligt een ontwerp met waterberging, recreatieve functies zoals een klein strandje, een voedselbos, een wandelpad, ruimte voor natuur en agrarische functie en 66 hectare zonneweide. Dit plan is een mooi vertrekpunt om met de omwonenden over door te praten.

Jarenlang heeft het bestuur van de gemeente Koggenland de ontwikkeling van het voormalig Distriport tegengehouden. De grond is van de provincie en wordt nu verpacht aan agrariƫrs. De gemeente heeft voor het niet ontwikkelen van deze bedrijvenlocatie naar een groot bedrijvenpark ooit wisselgeld gekregen van de provincie. Namelijk 8 ha extra bedrijventerrein.

Inmiddels zijn we jaren verder en heeft het bestuur van Koggenland geen enkel initiatief genomen om dit gebied samen met de provincie te ontwikkelen. Nu moet Koggenland haar steentje bijdragen aan het opwekken van duurzame energie. Door een landelijke afspraak uit het klimaatakkoord moet Noord-Holland Noord 2,2 Twh opwekken. De duurzame energie ambitie van Koggenland was al laag, maar nu bungelt ze in de kop van Noord-Holland ver onderaan. Het is dan ook niet voor niets dat in de Regionale Energie Strategie de provincie ziet dat de gemeente deze locatie mee ontwikkeld naar een duurzaam energie park waar allerlei functies bij elkaar komen.

Twee jaar geleden heeft Koggenland een toetsingskader vastgesteld voor zonneweides. Daarin is de Jaagweg opgenomen als te ontwikkelen locatie voor zonne energie.  De vraag is dan ook waarom het bestuur van Koggenland weigert om de Jaagweg in te tekenen op  de regionale energietransitie kaart. Door mee te denken en te werken met de inwoners en de provincie kan ze dit gebied tot een energiepark ontwikkelen en draagt ze bij aan haar eigen duurzame energie doelstelling alsook die van de regio.

Artist impression zonnepark Berkhout.