Maand: november 2019 Pagina 1 van 2

Betoog: Raadsvoorstel verordeningen WMO en Jeugd.

Uit de raad van 25 Nov, het betoog van Karin Rietveld.

Voorzitter voor ons ligt het Raadsvoorstel verordeningen WMO en Jeugd

In deze notitie vallen twee woorden op: Resultaat sturing en arrangementen.

Bij het woord arrangementen moest ik onmiddellijk denken aan het tv programma van Gordon Ramsay waar hij restaurants helpt, hij de menu kaart pakt en 100 gerechten schrapt en terug brengt naar een behapbaar aantal. Hierdoor krijgen de klanten een product van hoge kwaliteit, dat op tijd en warm op hun tafel aankomt voor een redelijke prijs en de restaurant houder meer geld overhoudt. Dat past in de visie van PVDA/GL, eerst een beter zorgaanbod, daarmee een tevreden inwoner en tegelijkertijd een betere sturing op kosten

Dan het woord resultaat gestuurd werken wat houdt dat in? Ik heb het even opgezocht.

Het woord resultaatsturing komt uit de customer excelence hoek, een organisatie ontwerp. Wat betekent dat hoor ik u denken? Ik ga een aantal kern woorden noemen. Sturing op klant processen Bepalen ambitie, Klantstrategie verwoorden bepalen resultaten closed loop feedback cyclus klant verwachting en waardering structureel meten benut iedere verbeterkans geen verspilling terugkoppeling naar klanten. vereenvoudigen en elimineren van processen efficienter en effectiever werken. Essentieel is verbinding met de klant

Dissclaimer : Werkt alleen wanneer de hele organisatie volgens customer excelence principe werkt. Een los onderdeel uit deze systematiek pakken of enkel de focus leggen op een specifiek team of afdeling heeft suboptimalisatie van het klant proces tot gevolg.

Kort gezegd: customer excelence is extern gericht, de inwoner staat centraal die moet er in positieve zin iets van merken

Volgens PVDA/GL zou het doel van dit raadsvoorstel dus over zorgaanbod voor onze inwoners moeten gaan.

Dat zij bijvoorbeeld niet zes weken hoeven te wachten op de gevraagde zorg inzet. Maar dat dit binnen een week geregeld is of bij een acute zorgvraag direct beschikbaar. Dat de kwaliteit van de zorg omhoog gaat. Dat een keukentafel gesprek de standaard wordt ipv een telefoongesprek ? Dat een zorg arrangement zo flexibel is dat zodra de zorgvraag van een inwoner wijzigt het arrangement ook wijzigt. Dat ondersteuningsprofiel en intensiteit in overleg met de inwoner, zorgteam en professionals zoals een arts of jeugdzorg bepaalt wordt. Dat er een directe verbeter link is tussen de tevredenheid van onze inwoners over de geboden zorg en de aangeboden arrangementen.

PVDA/GL is teleurgesteld dat het doel van deze notitie niet gaat over een betere dienstverlening aan onze inwoners .

Het gaat namelijk over :

• de interne organisatie, minder administratieve lasten. En over
  • de zorgaanbieder, een vereenvoudigd zorgaanbod.

Voorzitter PVDA/GL heeft twee vragen aan de wethouder. Hoe gaat deze notitie de kwaliteit van het zorg aanbod voor onze inwoners verbeteren als verbetering van de zorg niet het doel van deze notitie is?

Als resultaatsturing een onderdeel van customer excelence is wat betekent dit dan voor het doel van dit raadsvoorstel en het afbreukrisico voor onze inwoners?

Motie: draagvlak en participatie in de Regionale Energie Strategie

Voor de raad van 25 Nov dienden we de motie: draagvlak en participatie in de Regionale Energie Strategie in. Deze motie werd gesteund door: PvdA/GroenLinks, WK en GBK.

Betoog Saskia Borgers in de raad

PvdA /GroenLinks juicht het toe dat er een Regionale Energie Strategie (RES) en een WEK is.

We zijn blij dat er een provinciale en regionale energie aanpak is om de afspraken uit het klimaatakkoord te kunnen bereiken

Waarbij we zien dat onze eigen raadsbrede agenda duurzaamheid achterblijft en wellicht wordt ingehaald provinciaal en regionaal

We vinden het van groot belang dat de participatie met onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties, intensief wordt.

Al meerdere malen is dit onderwerp door ons ingebracht. Onlangs nog met de behandeling van nota zonne energie met het overzichtskaartje waar zonneweides kunnen worden gestart of waar nog zoekgebieden zijn

Want je zult maar opeens een zonneweide in de buurt krijgen of een biovergister in je achtertuin.

Met deze motie willen we dat in alle fases van deze energie aanpak inwoners betrokken worden via de methode van de participatieladder. Iedere fase vraagt een andersoortige rol van de overheid. Van informeren waar nodig tot en met betrekken en draagvlak sorteren bij degenen die direct de consequenties ondervinden van de windmolen, zonneweide, biovergister of de waterstof opwek centrale

Om het begrip draagvlak meer meetbaar te maken vragen we met deze motie om daar een voorstel voor te doen zodat we als raad een handvat hebben om de stem van onze inwoners te laten horen bij het bouwen van een zonneweide, park, molen of biovergister

We steunen de motie van WK dat we als  raad actief betrokken blijven bij het hele RES proces

De motie van de VVD om ons niet alleen te focusen op de huidige voorradige energie techniek en ook rekening te houden met nieuwe technieken, lijkt ons voor de hand liggend. Hoewel we ons beseffen dat we het nu even moeten doen met huidige bewezen technieken.

PvdA/Groenlinks kan zich er niet in vinden dat bij het zoeken naar nieuwe technieken kernenergie daar deel van uitmaakt. Kernenergie blijft een omstreden techniek door zijn radio actieve afval, die we al jaren dumpen in de diepe grond en zeelagen, en de veiligheid maatregelen die genomen moeten worden. In ons kleine kikkerland en ons dichtbevolkte gebied vinden wij dat kernenergie niet in ons land past. En dat daar ondanks dat een aantal partijen denken dat er draagvlak voor is, ze zich daar stevig in vergissen.

Wat ons betreft – nieuwe duurzame energie technieken – JA – maar wel techniek waarbij er geen afval ontstaat en we zo duurzaam mogelijk omgaan met onze grondstoffen.

Motie: Onderzoek tegemoetkoming stikstofmaatregelen

Voor de raad van 25 Nov dienden we de Motie onderzoek-tegemoetkoming-stikstofmaatregelen in. Deze motie werd gesteund door: PvdA/GroenLinks, WK en GBK. De motie is uiteindelijk ingetrokken doordat men vond dat deze te vroeg kwam.

Door deze motie zal de raad begin volgend jaar, als de landelijke stikstof normen bekend zijn, samen met de standsorganisaties van veehouders bepalen welke bron- en herstel maatregelen ze lokaal kan nemen.
Hiermee is Koggenland één van de eerste gemeenten die lokaal ook bereid is om mee te denken over wat er lokaal nog kan gebeuren om het stikstof probleem aan te pakken

Betoog van Saskia Borgers in de raad

Een agrariër uit Spierdijk heeft al gevraagd of hij micro organismen kan toevoegen aan mest, zodat er een rijkere voedingswaarde achter blijft in het materiaal wat hij uiteindelijk over zijn land kan uitrijden.

Een mooie vraag van een agrarische koploper uit Koggenland. Hierin kan onze gemeente samen oplopen met de standsorganisaties en agrariërs. Wat start als een lokaal initiatief kan mogelijk uitgroeien tot een regionale aanpak

Met deze motie willen we de handen ineen slaan. De krachten bundelen, onze veehouders ondersteunen om te komen tot stikstof reducerende maatregelen.

Luid claxonerend zijn veehouders vanaf de Wogmeer naar het Malieveld afgereisd. Hebben ze een signaal afgegeven dat er aandacht moet zijn voor de toekomst van hun bedrijven en de consequenties van het terugdringen van de stikstofuitstoot. Die in 2025 met 19% moet zijn gereduceerd en in 2035 met 50%.

In de net uitgebrachte klimaatatlas zien we dat onze veehouders 1000 mol per ha aan stikstof uitstoten. Dat is ten opzichte van andere provincies en regio’s zoals in Brabant gelukkig velen malen lager. Maar ook wij hebben bouwprojecten in de regio die geen doorgang hebben gevonden, die stil zijn gelegd door de hoge stikstof depositie, die niet over 100 of 500 meter neerslaan maar velen kilometers verderop in de duinen en het IJsselmeer. Waardoor natuur en bouwprojecten in het gedrang komen

We wachten nog op landelijke drempelwaardes voor stikstof en de gebiedsplannen van de provincie. Zodat we weten aan welke norm moet worden voldaan. Met als uiteindelijk doel dat we in Koggenland alsook in de regio kunnen blijven bouwen, blijven genieten van ons mooie open landschap en blijven boeren.

We staan voor een duivels dilemma. We weten niet precies wat er op ons afkomt, welke maatregelen het rijk gaat het nemen. Maar we willen toch ook niet blijven wachten en wat doen voor onze veehouders. We willen ze steunen door met ze mee te denken over lokale en regionale maatregelen, het doen van experimenten en na te denken wat onze ruimtelijke kaders kunnen zijn

Met deze motie geven we een signaal aan onze veehouders dat we in Koggenland samen met de agrarische standsorganisaties zoeken naar herstelmaatregelen die we lokaal kunnen uitvoeren. We gaan niet alleen wachten op het rijk en de provincie, we gaan samen onderzoeken hoe we op kunnen trekken, en wat we als gemeente kunnen doen, zodat we de veehouders kunnen faciliteren.

Zijn de andere partijen ook bereidt om als gemeente bij te dragen? Uiteraard is een argument dat rijk en provincie nog met maatregelen zullen komen, maar dit ontslaat ons niet om vanuit de gemeente nu al na te denken hoe we daar als gemeente zelf een rol kunnen hebben in deze problematiek

We zouden graag met de gemeente en de veehouders aan de slag willen zodat natuurgebieden, natura 2000 , behouden blijven en bouwprojecten niet stil komen te staan.

In Koggenland wonen en werken 115 veehouders. Zo’n 3600 inwoners verdienen er hun dagelijks brood mee. En 15% van het Koggenlandse grond is in agrarisch gebruik.

Met onze motie van PvdA/GroenLinks, WK en GBK, willen we een bijdrage leveren van wat we, naast rijk en provincie, op lokaal nivo kunnen doen om onze veehouders te ondersteunen bij de aanpak van de  stikstofproblematiek. We vragen aan het college te onderzoeken hoe we als gemeente aan deze problematiek een bijdrage kunnen leveren?

Met deze motie willen met diverse standsorganisaties van de veehouders een eerste stap zetten via bijvoorbeeld het instellen van een commissie of een werkgroep, waarin wordt onderzocht hoe de gemeente een bijdrage kan leveren in deze stikstofproblematiek.

Dank u wel

Krant

Deze motie werd zondags voor de raad al opgemerkt door het NHD, zij schreven het volgende:

Pagina 1 van 2

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema gemaakt door Anders Norén