Maand: april 2018 Pagina 1 van 3

Vrolijk entree van Koggenland

Bloemetjes Buiten zetten

“wat voor een bloemzaad is dit? welke bloemetjes komen hieruit?, vraagt Eva als ze nieuwsgierig naar de grote emmers kijkt die vol met allerlei mooie verschillende bloemzaadjes zijn gevuld. “Het lijkt wel op het voer van mijn hamster”. Karin die vandaag de regie in handen heeft, legt geduldig uit wat welk zaadje gaat worden. “Dit is klaver, en dit wordt akelei, korenbloem, vingerhoedskruid, margriet en knoopkruid. Sommigen zullen langer blijven staan en anderen maar een jaartje”. Eva kijkt om zich heen, en zegt dan “het mag hier wel vrolijker worden, ik zie alleen maar grond en water”. “Nou kom op dan zegt Karin”. Ze geeft iedereen een bakje en een hark en zo gaan we aan de slag.

Met een enthousiast team van zo 25 vrijwilligers planten we de zaadjes langs de oever van de Jaagweg, vlakbij de windmolens. Dit stukje bij de entree van Koggenland is kleiig, dor en zit vol met riet. Een uitstekende plek om op deze zonnige dag er meer vrolijkheid aan toe te voegen, zodat straks als er bloemen staan de bijen en andere insecten het werk zelf kunnen doen en jaar in jaar uit de bloemen zelf verspreiden zodat er meer bestuivende insecten komen die onmisbaar zijn in de natuur en voor de landbouw. Het huidige groene grasland, die regelmatig wordt besproeid en een overdosis aan mest krijgt, met daaraan de antibiotica toegevoegd, levert te weinig hoogteverschillen en bloemenpracht op waardoor bijen en insecten niet overleven. Vandaar dat wij de bloemetjes buiten gaan zetten, de handen uit de mouwen hebben gestoken om op deze dag van de Aarde een goede daad te verrichten en meer kansen geven aan de bij om te overleven zodat we onze appeltjes, aardbeien en bloemen waar Koggenland zo rijk aan is met gemak kunnen telen.

Saai akkoord

Een Saai akkoord

Doen wat we gister al deden

Gister was het landelijke zaaidag. Een dag in het teken van de BIJ. U weet wel, het insect wat zo van groot belang is voor het uiteindelijk kunnen oogsten van appels, druiven en mooie bloemen en planten.

Daar stonden we dan aan die kale kleiige oever van de Jaagweg. Met goedkeuring van de aannemer en de provincie mochten we onze bloemenzaadjes die we van de Pollinators hadden ingekocht uitzaaien zodat er hopelijk binnenkort een bloemenweelde ontstaat bij de entree van Koggenland.

Wellicht betitelt de coalitie ons als hemelbestormers, dromers die het beste voor hebben met de wereld en zich druk maken om dit nietige beestje.

Dan is nu het moment gekomen om hen uit deze droom helpen.

We denken juist groter, verder weg dan het hier en nu, vandaag en morgen, en integraal…..PvdA/GroenLinks is een partij die voor Koggenland van klein naar groot denkt, van regionaal/nationaal en Europees naar lokaal.

We zijn een partij die innovatief is, opvattingen heeft over datgene wat hard nodig is in onze gemeente namelijk; het genereren van werk wat o zo hard nodig is, door; innovatie – energie transitie – en alle zeilen bijzetten door zelf aan de knoppen te zitten en ideeën te ontwikkelen die niet opgelegd zijn door het rijk. Daarvoor heb je  wel nodig dat je ambitie-vol bent , initiatieven neemt en die integraal bekijkt, zelf het goede voorbeeld geeft en kansen biedt aan de markt.

helaas, lezen we niets van dit al in uw akkoord. Het is een akkoord zonder ambitie, een behoudend akkoord. Een akkoord voortbordurend op wat was.

Daar balen we ontzettend van. We zijn niet voor niets in de raad gekomen. We zijn erin gekomen om die bevlogenheid, die verandering die deze regio en ook Koggenland, zo hard nodig heeft, waar te maken. Daar willen we aan meewerken! Onze inzet op tonen.

De coalitie zegt dat ze graag een raadsprogramma wilt maken, samen met ons. Waarom zijn we daar gewoonweg niet mee begonnen? Waarom zijn we niet direct achter de tekentafel gaan staan en hebben we met het evaluatierapport over West Friesland, waar schrikbarende cijfers over onze krimp en verminderde werkgelegenheid in beschreven is,  afspraken gemaakt over die werkgelegenheid, krimp, onderwijs, duurzaamheid, innovatie, recreatie zodat we scenario’s met haalbare doelen en resultaten konden bepalen, zodat de coalitie als een soort zakenkabinet deze de komende vier jaar kan uitvoeren?

We vinden het een gemiste kans, dat de grootste partij direct na haar pro-forma gesprekken als oude partners weer in zee is gegaan met elkaar, om de behoudende relatie die er toch al was weer te bestendigen.

Ondanks dit chagrijn. Staan we te popelen om Mee te DOEN. Want DOEN is het nieuwe denken.

PvdA/GroenLinks roept de coalitie op om in plaats van dat dit akkoord wordt omgetoverd op de heidagen naar een collegewerk-programma, de komende dagen eerst investeert in een raadsbreed-programma die ambitie-vol is en de echt integrale antwoorden geeft op werk, zorg, duurzaamheid, energietransitie en groen.

En dat onze frisse blik, bevlogenheid en veranderbereidheid, die wellicht verrassend en vernieuwend zal zijn gebruikt om de komende jaren te werken aan een Koggenland die beter verdient dan KRACHT, zoals dit akkoord is getiteld, want een Krachtiger Koggenland is gebaad bij verder denken dan morgen waar de BIJ het zeker niet gaat overleven als we blijven doen wat we gister al deden.

Goede daad

Doorzettingskracht

Tussen het schrijven van ons initiatiefvoorstel en het amendement over de biovergister in Hensbroek door, word ik gebeld door een wijkcontactpersoon. Dat is iemand die de belangen van mensen vertegenwoordigd in de wijk. Of ik wat kan betekenen voor twee mensen in de buurt die zorg nodig hebben. Meneer is net geopereerd en kan niet zelfstandig wonen, en mevrouw wacht op een opname van een nieuwe heup. Ze heeft al een paar keer gebeld met het zorgteam van de gemeente maar nog niets gehoord, en de tijd dringt want meneer wordt binnenkort ontslagen uit het ziekenhuis en de tijdelijke opvang bij de Omring loopt af. En mevrouw kan echt hem niet helpen omdat ze zelf niet mobiel is. Tja, wat doe je dan als raadslid? Ik denk even na en bel met sociale zaken van de gemeente. Gelukkig helpen ze me snel verder en kan ik deze heikele kwestie bij de coördinator van het zorgteam neerleggen. Ik krijg te horen dat ze snel contact op zullen nemen met de wijkcontactpersoon en een oplossing gaan bieden voor deze situatie. Fijn om te horen. Ik hoop dat het voor deze mensen goed opgelost wordt.

Pagina 1 van 3

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema gemaakt door Anders Norén