Maand: januari 2018 Pagina 1 van 2

Stem voor Verandering!

Stem voor Verandering

Koggenland draait door op 18 februari

Met deze slogan gaat de gecombineerde lijst PvdA-GroenLinks Koggenland de verkiezingen in. Op 18 februari in De Nieuwe Proef te Wogmeer zal Leoni Sipkes, oud GroenLinks burgemeester van Koggenland, de presentator zijn van “Koggenland draait door”. Zij zal vertellen over haar ervaringen in het ambt en de ontwikkelingen van onze mooie gemeente en ze zal haar droom verklappen hoe zij Koggenland in de toekomst ziet. Ben je nieuwsgierig? Wil je weten wie we zijn? Waar wij ons de komende jaren voor in willen zetten? Kom dan naar De Nieuwe Proef,  Wogmeer 105 in Spierdijk om 14.30 uur.

Karin van der Gaast, de lijsttrekker, zal de kandidaten voorstellen. “We gaan er vanuit dat we zeker vier kandidaten kunnen leveren in de raad”, zegt Karin monter. “Gezien de uitslag van de landelijke verkiezingen is er veel gestemd op de PvdA, GroenLinks en D’66, dat geeft ons moed dat we een viertal frisse gezichten mogen leveren”. Saskia Borgers zal de Schijf van 5, het  verkiezingsprogramma, toelichten. Dat zal ze kort doen. Vooral het gesprek  met de gasten over het programma en de verwachtingen van het publiek zijn van belang. Het geheel wordt opgeluisterd door Madlife. Jong lokaal talent wat ons muzikaal begeleidt op deze zondagmiddag waar iedereen van harte welkom is vanaf 14.30 uur in De Nieuwe Proef van Wogmeer, vrij entree.

Je kan je ook aanmelden per Facebook evenement.

de Nieuwe Proef

In de stolp van woonvereniging ( cohousing cooperative op zijn Engels) De Nieuwe Proef in de Wogmeer zijn 8 appartementen.  13 volwassenen, 2 tieners en 2 peuters leven met veel genoegen op deze fijne plek.
We proberen zo duurzaam mogelijk te leven: aardwarmte en zonnepanelen…
Er staat een kas op het erf( druiven, pitvruchten), een grote bloementuin, mooie singels met bijzondere struiken en planten. Noord-Hollandse Blauwen is ons kippenras en onze schapen zijn Schoonebekers.
Achter de boerderij zijn we 13 jaar geleden begonnen met een traditionele hoogstamboomgaard met meer dan 40 oude rassen. Ons appelsap is van superkwaliteit.
In de groentetuin kweken we bijzondere ‘vergeten groenten’, zoals palmkool en pastinaak. Alles is biologisch Skal gecertificeerd. We organiseren ism www.slowfood.nl regelmatig kookworkshops in onze grote gemeenschappelijke keuken! Zie voor meer informatie: www.denieuweproef.nl

PvdA-GroenLinks Koggenland

PvdA-GroenLinks wil debat over de kaders van de visie met nieuwe raad

(kandidaat)raadsleden maken kennis met de Omgevingswet

Afgelopen maandag 15 januari  heeft Karin Rietveld haar debuut gemaakt als kandidaat-raadslid in de gemeenteraad van Koggenland. De  implementatie van de omgevingswet begeleidt door adviesbureau BMC  stond op het programma. Een uitdaging voor zowel de raad als de kandidaat-raadsleden die uitgenodigd waren voor deze sessie.

De omgevingswet is een wet die ruimtelijke projecten in de toekomst meer moet gaan vereenvoudigen en bundelen. De wet bundelt 26 bestaande wetten voor onder meer bouwen, milieu, water, ruimtelijke ordening en natuur. Het is de bedoeling dat duurzame projecten worden gestimuleerd en dat gemeenten meer ruimte geven aan ondernemers.

Het adviesbureau BMC had twee casussen voor ons voorbereid waar de nieuwe wet mogelijkheden voor kan bieden. Zo was casus 1 een Jeugdhonk en casus 2 een leegstaand pand in het centrum. In het ene geval was er een doortimmerd plan van de jeugd en geen geld en in het andere geval was er een leeg pand in een centrum en een bestemmingswijziging nodig. Met deze twee casu in de binnenzak konden de raadsleden hun ideeën in het licht van de nieuwe wet erop loslaten.

Karin Rietveld in de raad Koggenland

Na het in groepjes uiteengaan presenteerde Karin Rietveld de uitkomsten.

In de discussie werd al snel richting  bouwen gedacht. Er werd niet over  groene ambities, duurzame en sociale ambities gesproken. Wat ons opviel was dat er eigenlijk geen visie lag over de uitgangspunten – de kaders. Wat vinden we belangrijk als gemeente en op basis waarvan kunnen we plannen en projecten beoordelen. Het formuleren van een visie start naar ons idee met het analyseren van  behoeftes van inwoners, bedrijfsleven, ondernemers en belangenorganisatiesWat  wilje als gemeente zowel op de korte alsook  op de lange termijn.

In 2021 zal  de nieuwe omgevingswet een feit zijn. Dit betekent dat we als gemeente een visie moeten hebben waarin staat vermeld welke lokaties we willen ontwikkelen, de omgevingsplannen. Zodat initiatieven zich kunnen richten op deze hotspots – potentiële lokaties om te ontwikkelen. Het doel van de wet is dat ondernemers makkelijker projecten kunnen starten doordat het  eenvoudiger is geworden en diverse wetten zijn geschraptom als ondernemer aan de slag te gaan.

Wat betreft de twee casussen zijn we van mening dat het hebben van een jeugdhonk in Koggenland nodig is. In ons verkiezingsprogramma lees je dat we voorstander zijn dat de jeugd hun eigen plannen maakt. Wel moeten die plannen haalbaar en betaalbaar zijn. De andere casus geeft trouwens genoeg potentie om middelen te genereren voor het jeugdhonk, want een lokatie in het centrum is wel een toplokatie voor woningbouw (en daarmee inkomsten). In ons verkiezingsprogramma is woningbouw niet los te koppelen van duurzaamheid. We zijn voorstander van ecologisch en duurzaam bouwen waarbij tiny houses een woonvorm kan zijn, en groen, natuur en water een belangrijke plek krijgen.

PvdA-GroenLinks is van mening dat het in gesprek gaan met belanghebbenden nodig is om de juiste kaders te stellen. Die kaders willen we graag bespreken in de raad zodat onze schijf van 5 voldoende terug te vinden is in de nieuwe visie. Ook willen we graag vaststellen welke omgevingsplannen we mogelijk willen maken in de gemeente Koggenland.

Willem Dreespenning voor Bram Root uit Berkhout

Bram Root met Willen Drees Penning

Bram Root

Afgelopen vrijdag mocht Frank Schuitemaker, huidig fractievoorzitter PvdA namens de partij de zogenaamde Willem Dreespenning overhandigen aan één van de trouwste PvdA leden binnen onze gemeente. De Heer Bram Root uit Berkhout, zelf oud raadslid van dezelfde toenmalige gemeente was blij verrast met dit “eremetaal”.

Op de vraag of hij wist hoelang hij al lid was van de PvdA kwam hij tot de slotsom dat dat toch gauw al zo’n 60 jaar moest zijn. In werkelijkheid is het al ietsje langer ; namelijk maar liefst 65 jaar!

De heer Root heeft in de afgelopen jaren nooit getwijfeld aan zijn lidmaatschap. De PvdA kon altijd op zijn steun rekenen. Door dik en dun, in goede en in slechte tijden. Ook de recente ontwikkelingen -de samenwerking met GroenLinks- kunnen op zijn warme steun rekenen. Op de foto een trotse heer Root, met de zojuist ontvangen Willem Dreespenning.

Pagina 1 van 2

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema gemaakt door Anders Norén