In de raad van 2 maart 2020 dienden we een motie windturbines en vragen over de regionale energie transitie in. De bijbehorende speech van Saskia Borgers vind u hieronder.

Het loslaten van de 600 meter grens voor windmolens in de buurt van woningen is een onzinnig idee. Voor ons vanzelfsprekend om dit niet los te laten. In Koggenland zitten we niet te wachten op gezondheidsklachten en horizonvervuiling.

Maar dat er gezocht moet worden naar locaties die geschikt zijn voor wind en zon dat snappen we wel. Aangezien Koggenland de afgelopen jaren veels te weinig gedaan heeft om haar klimaatdoelstelling te halen. Door het nieuwe klimaatakkoord en de opgelopen achterstand zal ze een sprint moeten trekken. Daar komt nog bij dat andere gemeenten naar ons lonken omdat zij niet de grond hebben maar wel net zoals wij aan hun energieopgave moeten voldoen.

De bestaande technieken zijn zon en wind. En voordat je het weet staan de windmolens en zonneweides ingetekend. PvdA/GroenLinks was dan net zoals velen inwoners onaangenaam verrast dat vanuit de provincie een kaartje was ingetekend zonder dat daar ooit met inwoners en de raad over was gesproken waar zon en wind energie onze horizon zou gaan vervuilen.

Al eerder gaf onze raad aan dat we hechten aan onze landbouwgrond. Grond die door de jaren heen met veel liefde is onderhouden en ons nog dagelijks voedsel geeft. PvdA/GL is dan ook van mening dat we uiterst voorzichtig met onze landbouwgrond moeten omgaan willen we het inzetten voor onze energietransitie. We zijn dan ook geen voorstander van grootschalige zonneweides in onze gemeente en al helemaal niet op landbouwgrond. We zijn voor zorgvuldige inpassing in ons landelijk gebied.

Binnenkort wordt de Koggenlandse nota zonne energie geagendeerd zodat we weten hoeveel en waar we de opwek kunnen realiseren met de uitgangspunten die we als raad hebben gesteld. Tijdens de RES bijeenkomsten hebben we de wethouder horen zeggen dat de Jaagweg in kannen en kruiken is. We nemen aan dat dit een slip of the tong is, en dat de wethouder er alles aan doet om de raad mee te nemen in de vervolgstappen alsook de inwoners van Koggenland.

Maar voordat we overgaan tot herinrichting van dit gebied willen we eerst weten wat Koggenland besproken heeft met de provincie en welke toezeggingen ze heeft gedaan aan derden. We gaan er dan ook vanuit dat de wethouder onze artikel 36 vragen op kort termijn beantwoord heeft.

PvdA/GL is eveneens kritisch over de plaatsing van windmolens in onze gemeente. Waar deze windmolens moeten komen houdt de gemoederen bezig. Het antwoord kan niet alleen zijn op zee of in het natuurgebied het markermeer, zoals een inwoner van Koggenland suggereert. We zullen toch ook zelf als gemeente een eigen bijdrage moeten leveren aan de duurzame energie opgave.

De vraag is waar en onder welke condities. Eigenlijk zouden we net zoals de nota zonne energie van Koggenland ook een nota wind energie moeten hebben. Zodat we zelf formuleren wat onze uitgangspunten zijn, voordat de provincie bepaalt waar de turbines het beste passen.

De vraag aan de raad is hoe en wanneer we met elkaar bepalen waar windturbines wel/niet geplaatst worden?  Wanneer gaan we met elkaar hierop keuzes maken?

PvdA/GL is van mening dat

• zeer restrictief moet worden omgegaan met het vinden van zoekgebieden voor windenergie in de buurt van woningen
  • Het plaatsen van solitaire windmolens in het landelijk gebied tegengegaan moet worden
  • Onderzocht moet worden of de bestaande windmolens in Koggenland meer capaciteit kunnen leveren en een tweede rij aangebracht kan worden
  • Er geïnvesteerd moet worden in draagvlak onder inwoners voor windenergie en deelname aan de opwek van windenergie onder omwonenden van Koggenland, hierover verscheen onlangs een rapport van Saxion hogeschool.

PvdA/GL had de motie klaarliggen over de zoekgebieden voor wind en wachtte de reactie van de raad en wethouder af. Volgens de wethouder gebruikt ze de tweede rondje RES onder inwoners in het najaar om te polsen of er draagvlak is voor wind. Zodra helder is dat er wel/niet draagvlak is brengt ze dit over aan de RES organisatie. Onze partij vindt dat het de gemeente niet ontslaat om eigenstandig te zoeken naar de beste locaties onder de juiste condities.

Saskia Borgers