Een paar weken lagen ze er, de drempels die, de snelheid zouden remmen en de veranderde voorrangssituatie zouden markeren. Daarna werd het weer een zwarte grote open kruising, waar het niet duidelijk is wie er  voorrang heeft.

Talloze onderzoeken hebben uitgewezen dat het veranderen van gewoontes langer duurt dan een paar weken. Nog meer onderzoeken hebben aangetoond dat je het gedrag van weggebruikers positief kunt beïnvloeden met wegmeubilair, tekens op de weg, kleuren enz. Vele voorstellen zijn aangedragen, maak het fietspad weer vertrouwd roze, zet bliksemschichten op de weg, drempels, knipperlichten. Zelfs de suggestie breng de kruising weer terug in de oude staat. Niets is overgenomen, ondanks vele meldingen van gevaarlijke situaties en bijna ongelukken. Klaarblijkelijk moeten er tal van ernstige ongeluk gebeuren om een aantal, wat later bleek,  tijdelijke maatregelen te forceren. Moet er dan weer een ernstig ongeluk gebeuren om weer een tijdelijk maatregel te nemen ?

Nu is er weer een ernstig ongeluk gebeurd op de kruising de Leet / Zuid Spierdijkereweg. Een auto vloog door de lucht en belandde  in een tuin. De ambulance en politie kwamen met loeiende sirene aanrijden. Veel schade en menselijk leed. Getuigen kwamen geschokt en bibberend thuis. De maat is vol. Wij, van PvdA/GL, eisen maatregelen en wel direct. Die drempels liggen vast nog ergens in de opslag en de gaten zitten nog in het asfalt.

Start met  een grondig onafhankelijk onderzoek naar de gang van zaken rond deze kruising en een herinrichting in overleg met de bewoners van de wijk Burghtlanden en onafhankelijke experts. Het is tijd voor blijvende en echte oplossingen.

Karin Rietveld

PS.

We dienden ook deze motie in.

We schreven reeds meerdere malen over verkeersveiligheid: