Voor de raad van 25 Nov dienden we de motie: draagvlak en participatie in de Regionale Energie Strategie in. Deze motie werd gesteund door: PvdA/GroenLinks, WK en GBK.

Betoog Saskia Borgers in de raad

PvdA /GroenLinks juicht het toe dat er een Regionale Energie Strategie (RES) en een WEK is.

We zijn blij dat er een provinciale en regionale energie aanpak is om de afspraken uit het klimaatakkoord te kunnen bereiken

Waarbij we zien dat onze eigen raadsbrede agenda duurzaamheid achterblijft en wellicht wordt ingehaald provinciaal en regionaal

We vinden het van groot belang dat de participatie met onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties, intensief wordt.

Al meerdere malen is dit onderwerp door ons ingebracht. Onlangs nog met de behandeling van nota zonne energie met het overzichtskaartje waar zonneweides kunnen worden gestart of waar nog zoekgebieden zijn

Want je zult maar opeens een zonneweide in de buurt krijgen of een biovergister in je achtertuin.

Met deze motie willen we dat in alle fases van deze energie aanpak inwoners betrokken worden via de methode van de participatieladder. Iedere fase vraagt een andersoortige rol van de overheid. Van informeren waar nodig tot en met betrekken en draagvlak sorteren bij degenen die direct de consequenties ondervinden van de windmolen, zonneweide, biovergister of de waterstof opwek centrale

Om het begrip draagvlak meer meetbaar te maken vragen we met deze motie om daar een voorstel voor te doen zodat we als raad een handvat hebben om de stem van onze inwoners te laten horen bij het bouwen van een zonneweide, park, molen of biovergister

We steunen de motie van WK dat we als  raad actief betrokken blijven bij het hele RES proces

De motie van de VVD om ons niet alleen te focusen op de huidige voorradige energie techniek en ook rekening te houden met nieuwe technieken, lijkt ons voor de hand liggend. Hoewel we ons beseffen dat we het nu even moeten doen met huidige bewezen technieken.

PvdA/Groenlinks kan zich er niet in vinden dat bij het zoeken naar nieuwe technieken kernenergie daar deel van uitmaakt. Kernenergie blijft een omstreden techniek door zijn radio actieve afval, die we al jaren dumpen in de diepe grond en zeelagen, en de veiligheid maatregelen die genomen moeten worden. In ons kleine kikkerland en ons dichtbevolkte gebied vinden wij dat kernenergie niet in ons land past. En dat daar ondanks dat een aantal partijen denken dat er draagvlak voor is, ze zich daar stevig in vergissen.

Wat ons betreft – nieuwe duurzame energie technieken – JA – maar wel techniek waarbij er geen afval ontstaat en we zo duurzaam mogelijk omgaan met onze grondstoffen.